середа, 5 січня 2022 р.

10.01.2022-14.01.2022 Інформаційні системи в Інтернеті

 

10.01.2022-14.01.2022

Тема: Інформаційні системи в Інтернеті

 

Теоретична частина

Інформаційні системи - це усі засоби, які сприяють обміну інформації між об'єктами.

 Під час комунікації інформація може відображатися у нашій свідомості як:  зміст та склад  об’єкта, смисл, час , місце повідомлення, контекст пріорітетів; діапазон інтересів;  множину зв’язків між бажання; рівні активації емоцій; палітру смаків, букет ароматів;  набір прозорих та затемнених понять;  досвід використання знань; сакральність символів  тощо.

Чинники комунікації

Склад чинників

Робот1-Робот2

Людина1-Людина2

Робот1-Людина2

Адресат

(автор)

Робот1

Людина1

Робот1

Адресант

(приймач)

Робот2

Людина2

Людина 1

Зміст повідомлення

Зміст електросигналів

Зміст слів

Зміст імпульсів

Код повідомлення

Двійковий код

Алфавітний код

Шістнадцятковий код

Контекст

Програмний інтерфейс

Політичний режим

Палітра кольорів

Контакт

Хвильовий

Мультимедійний

Мережний

 

 

Запитання. Що таке інформація?

Відповідь. Інофрмація – це сукупність деяких відомостей, повідомлень, даних, знаньб, поданих у певному виглядів.

Приклади: роз’яснення основних понять або слів, виклад новин, відомості про подію, знайомство з суспільним процесом за допомогою відео.

 

Запитання. Що таке повідомлення?

Відповідь. Повідомлення – це специфічна форма подання інформації за допомогою мови знаків, жестів, сигналів тощо.

Приклади: сигнали, які ми чуємо, об’яви  про деяку подію, доклад лектора, коментар на форумі.

 

Запитання. Що таке дані?

Відповідь. Дані – це інформація, яку надано у формалізованому вигляді й призначено для її подальшого опрацювання за допомогою технічних засобів.

Приклади: Ряд статистичних оцінок деякого процесу,  таблиці чисел,  перелік матеріальних об’єктів  у відомості.

 

Запитання. Що таке інформатика?

Відповідь. Інформатика – це наука про загальні властивості, структуру інформації, закони, методи та способи її вимірювання, зберігання, опрацювання та передавання із застосуванням математичних методів і технічних засобів.

Приклади: Навчальний предмет у школі.

 

Запитання. Що таке інформаційні процеси?

Відповідь.  Інформаційні процеси – це послідовна зміна стану або уявлення про інформацію в результаті дій, які  з нею можна виконувати: вимірювання, зберігання, опрацювання, передавання, захист інформації тощо

Приклади: кодування, архівація, фільтрація, сортування, пошук.

 

Запитання. Що таке інформаційна система?

Відповідь. Інформаційна система – це сукупність апаратних та програмних засобів, які забезпечують автоматизацію, збирання, накопичення, опрацювання, систематизацію, зберігання, подання, й передавання інформації.

Приклади: Навчальне середовище «Моя школа»,  шкільна локальна мережа з документацією школи.

 

Запитання. Що таке інформаційні технології?

Відповідь. Інформаційні технології – це сукупність засобів і методів керування інформаційними процесами, що забезпечують  виконання завдань щодо пошуку, опрацювання, передавання інформації для отримання нової інформації простан об’єкта або процесу.

Приклади: Офісні додатки з текстовим, табличним, графічним редактором та способи створення та форматування об’єктів в цих середовищах.

 

Запитання. Що таке інформаційне суспільство?

Відповідь. Інформаційне суспільство – це суспільство, в якому інформаційні процеси охоплюють усі галузі суспільного життя.

Приклади: країни Європи.

 

Запитання. Що таке інформаційна культура?

Відповідь. Інформаційна культура – це уміння цілеспрямовано працювати з інформацією, використовуючі сучасні інформаційні технології.

Приклади: інформаційна культура студента

 

Запитання. Що таке кібернетика?

Відповідь. Кібернетика – це наука про загальні закони отримання, опрацювання та передавання інформації від машин і живих організмів, які побудовано на принципах зворотного зв’язку. Завдання кібернетики полягає у виивченні загальних властивостей процесу керування та систем керування. Це наука, що дозволяє творити штучний інтелект і керувавати ним( за Вінером).  Цей термін запропонував Анрі Ампер для позначення науки керування суспільством.

Приклади: кібернетика нейронних мереж.

 Негативний вплив на психологічний стан людей у суспільстві здійснюють відповідні служби впливу на свідомість громадян через такі інформаційні процеси в приватних ЗМІ:

1.       Дезінформація  невігласів та неуків

2.        Деморалізація хабарників, корупціонерів

3.        Дескредитація влади під час криз

4.        Десакралізація історії в період зламів

5.        Делегітимізація політичних партій

6.       Дезорієнтація впливів на свободу  слова

7.        Дезінтеграція віруючих  та невіруючих

8.        Дезорганізація анархістів, лібералів, демократів, автократів

 

Практична частина

 

Проблеми, перешкоди та пріоритети  в мережі  Інтернеті.

Завдання 1. Створити презентацію за таким сценарієм.

Сценарій презентації  «Проблеми та невдачі  в мережі  Інтернеті»

Слайд 1. Заголовок(розмір: 44 пт): Які виникають проблеми в інформаційну епоху? Встановіть пароль на файл та збережіть. Підзаголовок(розмір: 32) пт): П.І.Б учня(-иці), котрий створює презентацію, клас, час та дата створення. Ілюстрації: зразки  веб-сайтів масмедіа, що маніпулюють інформацією. Анімація для переходу на 2 слайд.

Слайд 2. Заголовок: Чому стаються невдачі реформування в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Існує декілька пояснень, чому проекти е-врядування часто є невдалими. Втім, ключовим чинником залишається ставлення і дії відповідальних державних працівників, як політиків, так і менеджерів. На основі їхніх оцінок було сформовано модель “4І” – різні підходи до реформування в інформаційну епоху.  Ілюстрації: скріншоти  сайтів е-урядування. Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 3. Заголовок: Чому ігнорують зміни та реформування в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Державні службовці непоінформовані про ІТ й інформаційні системи, тому не розглядають їх як засіб реформування. Витрати на ІТ мінімальні або немає. Цей підхід все ще існує в багатьох індійських державних організаціях. Іноді комп’ютери є, але вони не використовуються і виконують функцію дорогих друкарських машинок.Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів е-урядування. Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 4. Заголовок: Чому користувачі стають ізольованими в інформаційну епоху?Текст(розмір: 22 пт): Державні службовці залишаються комп’ютерно-неграмотними і мають нестачу розуміння важливої  ролі інформації. Вони, проте, обізнані про ІТ і їхній потенціал. Відтак інвестиція в ІТ входить в реформування, але розглядається як окрема відповідальність “комп'ютерних експертів”. Це переважно пов'язано з автоматизацією процесів документообігу. Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів е-урядування.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 5. Заголовок: Чому користувачі стають «ідолами» комп’ютерної грамотності в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Державні службовці стали напівграмотними. Вони використовують комп'ютери і обізнані про потенціал ІТ. Вони вважають, що ІТ можуть перетворити урядову справу. Вони ледь обізнані, що інформація – це щось важливе. Громадський сектор наповнюється  важливими ІТ-проектами. Роль «чайника» стає  дамокловим мечем  для сучасних державних службовців. Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів е-урядування.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 6. Заголовок: Чому користувачі можуть стати «двигунами» в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Якщо державні службовці стануть інформаційно грамотними, то вони визнають інформацію як ключовий організаційний ресурс, який є центральним для всіх урядових функцій. ІТ мають вторинну роль: вони розглядаються як цінність для досягнення інших цілей реформування, а не самі по собі. Наразі ІТ повністю інтегровані в процес організаційних змін. Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів е-урядування.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 7. Заголовок: Як пристосуватися до змін в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Організовуючи нову електронну службу або виводячи в Інтернет вже існуючу традиційну службу, організаціям необхідно:

- у найкоротші терміни вийти в Інтернет і адаптуватися до зміни умов;

- залучити до Інтернету громадян за допомогою успішно проведених веб-презентацій;

- надавати персоніфіковані корисні послуги, доступні з будь-якого пристрою, роблячи тим самим цю операцію цікавішою і легшою для громадян;

- забезпечувати високий рівень безпеки;

- інтегрувати і автоматизувати процеси управління для досягнення максимальної ефективності.

Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 8. Заголовок: Як пристосуватися до інформаційного простору? Текст(розмір: 22 пт): Організовуючи нову електронну службу або виводячи в Інтернет вже існуючу традиційну службу, організаціям необхідно:

- прискорювати ухвалення ділових і політичних рішень за допомогою аналізу в режимі реального часу;

- прогнозувати майбутні потреби різних служб  та запити від громадян;

- знижувати витрати на супровід інформаційних технологій, використовуючи перевірену архітектуру;

- знижувати ризики, застосовуючи рішення, забезпечені технічною підтримкою, і відкриті стандарти.

Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 9. Заголовок: Які причини перешкод, що трапляються в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Наводимо перелік перешкод  на шляху створення електронного уряду:

1)управлінські та експертні затримки під час документообігу; 2)нераціональне планування послідовних та паралельних процесів; 3) недостатні витрати на технологію і інфраструктуру; 4) Нестача здібностей здійснювати великомасштабні ІТ-проекти; 5) нестача координації і/або стратегічного планування; 6) нестача кадрових ресурсів на підтримку роботи в режимі “24 години на добу і 7 днів на тиждень”; 7) Недостатнє розуміння важливості інформації;  8)недостатня комплексність і велика тривалість заходів/ програм; Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 10. Заголовок: Які причини проблем, що виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Наводимо перелік проблем  на шляху створення електронного уряду: 1)нестача інноваційних ініціатив у державному секторі; 2)очікування не відповідають реальному оточенню управлінців; 3) відсутність державної політики; 4) Організаційні та  культурні суперечності; 5) сумніви і опір серед лідерів; 6) нестача інституційної підтримки; 7)Опозиція з боку працівників і профспілок; 8) місцеві уряди і муніципалітети у разі неактивної ролі користувачів стають “цапами-відбувайлами”; 9) погане управління інформаційними потоками, небажання департаментів обмінюватися даними, погане поводження з чутливими даними; 10) застарілі правові рамки для інновацій і залучення приватного сектора; Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 11. Заголовок: Які причини невдач, що виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Недостатньо просто комп’ютеризувати наявні робочі процеси з метою збільшення оперативності або економії засобів. Варто супроводжувати самі процеси і структури, а також проектні організації, у контексті яких вони існують, та повинні бути змінені.  Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 12. Заголовок: Які економічні пріорітети виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Пріоритет економічної вигоди – це проекти електронного управління, які принесли велику економічну вигоду, забезпечили такі її аспекти: 1) збільшення доходу; 2) поліпшення фінансового управління; 3) поліпшення ресурсів і менеджменту планування; 4) створення кращої маркетингової та інвестиційної атмосфери.   Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 13. Заголовок: Які соціальні пріорітети виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Пріоритет соціальної вигоди – це проекти електронного управління, що приносять явну соціальну користь, включають: 1) поліпшення якості послуг, надаваних громадянам;  2)  зміцнення правоохоронних органів і громадського порядку; 3) поліпшення суспільної освіти і систем управління питаннями культури; 4)  поліпшення охорони здоров'я; 5) захист навколишнього середовища та інформаційні системи з питань навколишнього середовища. Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 14. Заголовок: Які урядові пріорітети виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Пріоритет вигоди уряду – це тотальна інформатизація, яка є потужним інструментом, що здатний не тільки зробити уряд кращим, а й трансформувати його в прозорий електронний офіс. Проекти електронного управління приносять таку користь уряду: 1) підвищення ефективності та оперативності істотних робочих процесів уряду; 2) збільшення прозорості і посилення боротьби проти корупції;

3) розвиток урядової інформації. Стандарти урядових інформаційних систем зазвичай складаються зі

стандартів даних, технічних стандартів, стандартів методики і стандартів безпеки. Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

Слайд 15. Заголовок: Які є моделі управління в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Розглянемо модель на прикладі електронної податкової системи: 1. Capture (отримання): збір вихідних даних, необхідних для системи електронного уряду. Платник податків отримує основні дані про різні джерела доходів.

2. Input (введення): введення даних в систему. Платник податків вводить дані в електронну форму на веб-сайті податкового відомства. 3. Process (процес): зміна даних за допомогою розрахунків, класифікації, відбору і т.д. E-податкова система використовує різні податкові ставки для різних типів доходу для розрахунку загальної податкової заборгованості. 4. Store (збереження): зберігання необроблених і оброблених даних у системі. E-податкова система зберігає всі подробиці введених і розрахованих податків для кожного платника податків.

5. Output (вихід): видача оброблених даних. Загальна сума податку розраховується і відображається для платника податків. 6. Decision (рішення): якщо оброблених даних достатньо, вони використовуються для прийняття рішень. Платник податку визначає, чи буде оскаржувати або приймати розрахункові суми податку. 7. Action (дія): реалізація рішення. Якщо все добре, то платник податків дозволяє виплату податкової заборгованості.

Ілюстрації: скріншоти  відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.

 

 

Завдання 2. Опрацювати у редакторі презентацій  перелік таких основних понять у вигляді формату: запитання-відповідь.

 

Слайд 1

Запитання: Що означає поняття всеохоплюючого Інтернету?

 

Відповідь: Чотири формуючі компоненти  сучасного

 Всеохоплюючого Інтернету – це:

1) Інтернет людей та роботів зі штучним інтелектом;

2) Інтернет інформаційних процесів та систем;

3) Інтернет даних, статистичних величин;

          4) Інтернет смарт-речей. 

 

Пошукова робота з інформаційними ресурсами

Заповнити форму для визначення надійності інформаційного ресурсу, використовуючи контенти сайтів: 1) code.org;  2)stuk.io; 3) www.udacity.com; 4)  довільний відомий вам сайт

Форма для оцінювання ресурсів Інтернету

Слайд 2. Яка  доменна назва сайта, тобто URL-адреса веб-сайта? Відповідь: 

Слайд 3. Яка тематична назва веб-сайта? Відповідь:

Слайд 4. Яке основне призначення ресурсу? Відповідь:

Слайд 5. Яка мета створення цього веб-сайта? Для кого він був створений? Відповідь:

Слайд 6. Яка організація чи особа створила цей сайт? Відповідь:

Слайд 7. Що подано на сайті – об'єктивні факти чи особиста думка автора? Відповідь:

Слайд 8. З яких джерел автор отримує інформацію для свого сайту? Відповідь:

Слайд 9. Посилання на які інші джерела інформації існують на сайті? Відповідь:

Слайд 10. Які інші організації пов'язані з цим сайтом? Використовуючи пошукову машину Google, ввести link:адресу веб-сайта (наприклад:link:www.mon.gov.ua) Відповідь:

Слайд 11. Чи має право автор подавати інформацію від свого імені? Відповідь:

Слайд 12. Чи забезпечена організація зворотного зв'язку з веб-сайтом і можливість спілкування з автором статті чи адміністратором сайта? Відповідь:

Слайд 13. Коли сайт був створений і як часто він поновлюється? Відповідь:

Слайд 14. Чи можна цей сайт вважати корисним для проекту? Відповідь:

Слайд 15. Чи можна перевірити інформацію, яка подана на сайті, за допомогою інших джерел (книг, журналів, тощо)? Відповідь:

Слайд 16. Переглянути всі свої попередні відповіді. Чи варто цей сайт використовувати у своєму проекті? Відповідь:

Переглянувши всі дані, отримані в ході оцінювання цього сайту, поясніть чому цей сайт підходить (чи не підходить) Вам для використання. Зазначте всі технічні та візуальні аспекти веб-сторінки, зміст, авторство/

 

Початок форми

Кінець форми

 

 

Завдання 3.  Створити таблицю у текстовому редакторі на одній сторінці формату  А4 відповідно до зразка:

 

 

 

Способи захисту інформації

 

 

Способи захисту

Причини ЗАХИСТУ

Потреби в Інтернеті

1

Створити  робоче електронне середовище для дитини. 

Щоб діти не стали залежними від комп’ютера та ігор.

Гра

2

Регламентувати тривалість перебування в Інтернеті.

Охорона та збереження, зловживання здоров’ям дітей.

Інформація

3

Використати функції батьківського контролю в операційній системі.

Щоб дитина навчалася не на власних помилках. Аби не відновлювати те, що втрачено.

Реклама

4

Використовуйте програмні  засоби захисту: антивірус; спамфільтр.

Щоб не було стороннього втручання в електронне середовище.

Навчання

5

Навчати дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті.

Щоб дитина  не стала заангажованою або обманутою. Виявлення і запобігання фейкам в мережі.

Спілкування

6

Навчати дітей не повідомляти конфіденційні дані.

Щоб не використали дитину в  корисних інтересах сторонніх осіб.

Розваги

7

Знати про небезпеку безкоштовного публічного Wi-Fi .

Мережі можуть робити доступними дані вашого пристрою та потурання авторським правом.

Фільми

8

Не ігноруйте питання, що  надходять від дітей.

Щоб розповідати про те, що викликає в дитини хвилювання чи захоплення.

Музика, співи

9

Вибрати сайти, виходячи з віку дитини.

Збереження психічного здоров’я дітей.

Торгівля, комерція

10

Заборонити або дозволити завантаження файлів.

Охорона  дитини від шкідливого контенту.

Фотографія

11

Обмеження кола недобросовісних людей, з якими діти можуть спілкуватися.

Щоб визначити, що є дозволеними для використання.

Музеї, галереї

12

Надання старшим дітям більшої відповідальності.

Щоб визначити, що є важливим для майбутнього дитини.

Спорт

13

Контроль відвідування різних сайтів.

Щоб оберігати  дитину від небажаних наслідків її поведінки.

Чати

14

Вивчення правил поведінки в мережі. 

Виховати чемність, чесність,  пунктуальність дитини.

Відеоконференції

15

Спілкуватися з реальними а не  віртуальними знайомими.

Уникнути маніпуляцій над поведінкою дитини.

Довідники

16

Ознайомити дітей  з можливими ризиками й забезпечити необхідний захист.

Щоб навчити способам захисту дитини в мережі.

Подорожі

17

Практично навчити дітей комп’ютерній грамотності .

Допомогти дитині самостійно налаштувати електронне середовищі згідно своїх потреб.

Діловодство

18

Розширення або збереження обов’язків та прав дитини під час розвитку у разі досягнення успіхів.

Прагнення  дітей самостійності під час навчання та визнання друзів, бажання зайняти гідне місце в житті країни.

Урядування

19

Реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації.

Уникнути насилля над дитиною, руйнування психіки дитини, обмеження правових норм  дитини.

 

Громадська діяльність

20

Виявляти небезпечні контакти дітей в мережі  та попереджати їх.

Уникнути онлайн-шахрайство дітей («Передзвони мені» тощо).

Соціальні мережі

21

Виявляти кіберпереслідування дітей в мережі та оберігати дітей від погроз, принижень,  обманів.

Уникнути збирання та розголошення приватної інформації про дітей.

 

Хмарні технології

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

























Завдання 4. Знайдіть приклади в мережі Інтернет використання: пропаганди, фейків використовуючи нижче наведені найчастіше уживані в Інтернет-статтях пропаганди. Оформити це завдання в текстовому редакторі у вигляді   заповненої таблиці

 

Приклади  пропаганди в мережі Інтернет

 Назва терміну

 Означення

Приклади сайтів

Фейкові об’єкти

1

Прихована реклама

 

 

 

2

Контекстна реклама

 

 

 

3

Реклама-«Свідчення» 

 

 

 

  

• Найпоширенішим засобом є «прихована реклама», чи «контекстна реклама», яка «маскується» під наукові або інформаційні,  статті

• «Перенесення» ‒ використання імен, фраз чи символів, які можуть зробити очікуваний вплив. Наприклад: використання фотографії кінозірки чи відомого діяча на першій сторінці сайту, щоб люди виходили на сторінку при здійсненні пошуку; включення до «ключових слів» на веб-сторінці таких імен чи назв, щоб пошукова машина звернулася саме до цих сторінок.

• «Приховування» ‒ презентація виключно такої інформації, яка дає перелік позитивних якостей, рис, ознак певного винаходу, товару, способу без надання переліку проблемних випадків, обмежених меж застосування, негативних наслідків у використанні інформації.

• «Причіпний вагон» ‒ використання інформації, яка впливає на поведінку, що використовує відомості про використання людьми певної групи чогось, що «відрізняє» їх від «інших», наприклад, часто на молодіжних сторінках Інтернету, стверджується, що більшість молоді вживає легкі алкогольні напої(хоча статистика свідчить про протилежне). «Приєднуйся до нас!», ‒ закликають такі сайти, або запитують: «А ти вже спробував? Купив?».

• «Псевдонауковість» – надання деяким рекламним статтям вигляду наукових, де вказуються неіснуючі установи, несправжні імена вчених. В Інтернеті, наприклад, дуже багато статей, які розповідають про певні  лікувальні препарати, засоби лікування,  інформаційні продукти, які на перший погляд не несуть рекламного характеру, а виглядають як наукові статті.

• «Свідчення» ‒ рекомендації чи підтримка, які надаються відомими чи впливовими людьми. Наприклад: відомий футболіст рекламує в Інтернеті пиво, психоактивні стимулятори, тощо.

• «Малюнки-антисвідки» ‒ дуже часто ознаками прихованої пропаганди є невідповідність ілюстрацій змісту статті, підбір фотографій, які зроблені зовсім не під час описуваних подій чи явищ. Часто в Інтернеті наводяться відредаговані нечесними авторами чужі, «підтасовані» фотознімки, в яких змінені/замінені деталі.

Зауваження. Варто знати, що мовленнєві параметри з лінгвістичними прийомами програмування(НЛП)  використовують для прихованої пропаганди та фейків.

 

 

Результати виконання практичної частини( це презентація і два текстові документ з таблицею) надіслати на електронну адресу vinnser@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар