вівторок, 30 жовтня 2018 р.

Про дизайн шрифтів

Самостійна пошуково-дослідна робота
для збагачення словникового запасу юного блогера
Що для Вас означають такі поняття:
·         Пропаганда‎ 
·         Свобода слова‎ 
·         Хактивізм
·         GPL
·         Копілефт
·         Авторське право‎ 
·          Логотипи
·          Плагіат

При розробці дизайну майже завжди потрібно неабиякий шрифт. Ви можете запитати: навіщо створювати шрифти ? Їх і так можна знайти тисячами : на дисках , в інтернеті . Але пошуки потрібного вам підуть багато години, іноді дні і тижні . Інше питання , що це за шрифти і наскільки вони можуть бути вам корисні. Поганих шрифтів , на жаль занадто багато. Багато починаючі Тайпей- дизайнери зовсім не вміють малювати , інші ніколи не сідали за комп'ютер і насилу користуються мишею. У третьому є комп'ютер , але немає грошей , щоб купувати дорогі програми . Але всіма ними рухає тяга створити щось своє. І це вже добре. Інша справа , що їх шлях не може бути легким. Для початку потрібно розвинути руку. А для цього не обійтися без щоденних , досить таки тривалих занять.
Як намалювати шрифт? Якщо перед Вами таке завдання встала вперше , для створення повноцінного шрифту важливо навчитися виводити на папері або за допомогою миші на екрані прості лінії і елементи , з яких, власне і складаються символи шрифту.
Хочемо відразу зауважити , що шрифт можна намалювати у виключно віртуальному варіанті , користуючись Photoshop , Illustrator , Corel , Flash , не вдаючись до справжнім ручкам і фарбам . Але для цього треба спочатку представляти , який саме шрифт ви хочете зробити але для цього потрібно точно знати , що потрібно від цього шрифту і володіти чималим досвідом , або , якщо ваш шрифт жартівливий , для сайту , коміксів та ігор , і чим чудніше він буде , тим краще. Природно, треба вміти малювати «руками» , щоб вийшло не те , що вийшло , а те, що потрібно .

Ми все ж радимо спочатку намалювати шрифт на папері , щоб уявити, які в ньому будуть основні елементи .
Для роботи над шрифтом важливо добре володіння інструментами письма.

Нерівномірні , грубі руху руки виникають тоді , коли розвинені в основному тільки сильні м'язи . Важливо , щоб рука не тремтіла , що не була напружена. На правильний рух інструменту великий вплив роблять також положення руки , розташування робочої площини і якість інструменту і матеріалів. Іншими словами , рука повинна коритися інструменту , а інструмент - руці.

Працюючи шірококонечнимі інструментами ( плакатними перами або плоскою кистю) , слід дотримуватися ряду вимог : вибрати постійне положення руки і очі і прагнути до того , щоб зберігати його протягом всієї роботи ; по мірі виконання роботи лист необхідно пересувати вгору ; вертикальні штрихи виконують зверху вниз , горизонтальні - зліва направо , а не в зворотному порядку ; будь-який штрих потрібно прагнути виконувати відразу , не повторюючи рух кілька разів; кут нахилу пера повинен залишатися постійним (виняток становлять рубані і брускові шрифти , при виконанні яких перо повертають під різними кутами ) .

Шрифтову роботу краще вести на похилій дошці - це забезпечує рівномірний стік фарби.

Робота над шрифтом ведеться цілком самостійно від роботи над іншими частинами композиції і без кольору : передбачається , що і композиційні та колористичні співвідношення були правильно визначені заздалегідь. І все-таки корисно в кінці роботи - ще до виконання оригіналу, але після уточнення шрифту - зробити на основі знайденого ще один ескіз , ближчий до остаточного , щоб перевірити , чи вірний був початковий задум і чи не дуже художник відійшов від нього. Якщо отримане враження узгоджується із задумом , то можна , знову перевіривши всі співвідношення - буква до букви , штрих зі штрихом , переходити до виконання оригіналу. Горизонталями відзначаються і рівні округлих і гострих букв. Ці горизонталі в подальшому дозволять точно витримувати прийняті пропорції. Встановлюються прогалини між літерами .

Встановлюються з повною точністю товщини основного і додаткового штрихів. Встановлюється малюнок всіх букв аж до самих незначних деталей.

На оригінал уточнений малюнок шрифту зазвичай переноситься за допомогою кальки . Калька - підсумок цієї стадії роботи . Після неї поправок не повинно бути. Якісь поправки все одно неминучі , але не можна їх планувати заздалегідь , потураючи своїй безпечності, ліні або квапливості . Не можна робити кальку , чітко бачачи , що в одному з слів букви розставлені нерівномірно , і розраховуючи виправити це вже в оригіналі ( « ось тут я трохи розсунемо , а тут трохи зрушу » ) , - краще відразу ж на ескізі зробити необхідні зміни . Всі недоліки , які художник в змозі сам помітити , треба поправити відразу ж. Сама операція перенесення малюнка на оригінал нескладна і вимагає тільки акуратності. Зазвичай на останній , виправлений і уточнений малюнок шрифту накладається калька , на яку тонко заструганим твердим олівцем ретельно перечерчівать контури букв. Тут найбільше треба побоюватися недбалості , яка може зруйнувати те , що було знайдено раніше в результаті довгої роботи . Після цього калька , натерта із зворотного боку графітом , накладається на оригінал , і контури з тією ж ретельністю передавлюються на його поверхню. Якщо оригінал загрунтований гуашшю , можна передавлює контур і без графіту : на фарбі залишаться виразні , злегка поглиблені сліди.

Іноді обходяться і без кальки . У цьому випадку остаточний ескіз кладеться поруч з оригіналом , на оригінал наноситься лише необхідна розмітка ( горизонталі , деякі важливі вертикалі ) , і художник копіює ескіз.

При роботі шрифтовими інструментами застосовують різноманітні барвники : чорну туш , розбавлену дистильованою водою (іноді розбавляють дощовою водою , чаєм і спеціальними речовинами на основі спирту , оберігаючи туш від швидкого висихання на кінчику пера ) ; кольорову туш , якої слід користуватися обережно , оскільки при висиханні ця туш може утворювати на папері плями , коробить її , що призведе до нерівності ліній шрифту; акварель і гуаш .

Папір для роботи шірококонечним пером повинна бути щільна і добре проклеенная . Фарба погано вбирається в крейдований і глянсову папір!
Робота круглоконечнимі пір'ям багато в чому нагадує роботу шірококонечнимі ; тут слід стежити за тим , щоб круглий диск на кінчику пера стосувався всієї своєї площиною поверхні паперу , залишаючи після себе рівномірну по товщині лінію.
Рукописні шрифти каліграфічного типу добре виконувати спеціально заточеним загостреним пером. Гостре перо може служити також для доопрацювання кінцевих елементів , зарубок і виправлення нерівностей контуру букв.

Який інструмент краще використовувати?
На хороших пір'яних ручках ( які вмочують в чорнильниці ) є особливі зарубки для додання еластичності . Спочатку ручкою працювати важко , навик з'являється при постійній практиці . Можна взяти широкий фломастер , кисті різної форми. Потрібно домагатися красивою , плавної лінії , ковзання.
З яких елементів складаються літери?
elements
1 - верхня лінія малих літер ,
2 - междустрочіе ,
3 - лінія шрифту ,
4 - геометрична лінія ,
6 - верхня лінія прописних літер ,
7 - верхня лінія округлих прописних літер ,
8 - основні штрихи ,
9 - з'єднувальні штрихи ,
10 - внутрібуквенние просвіти ,
11 - міжбуквенні прогалини ,
12 - вертикальні зарубки ,
13 - надбуквенние значки ( акценти ) ,
14 - верхні виносні елементи ,
15 - відстань між нижніми виносними елементами і прописними буквами наступного рядка ,
16 - нижня виносні елементи ,
17 - одностороння зарубка ,
18 - подбуквенние значки,
19 - розчерки ,
20 - зарубки.
Для того щоб досягти певного рівня пластичності і точності руху руки , роботу над рукописним шрифтом слід починати з виконання ліній різної складності , обов'язково дотримуючись послідовність руху руки. Для цього слід виконати ряд вправ з ускладненням завдань .
Вправа 1 . Виконання лінійних рядів.
Круглоконечнимі і шірококонечнимі пір'ям виконати вертикальні і похилі лінії , стежачи при цьому за правильним положенням інструменту і рівномірними відстанями між штрихами.
Вправа 2 . Перетворення в ритмічний ряд геометричних фігур ( трикутника , квадрата , кола). Тими ж інструментами виконати кілька ритмічних побудов , простежуючи залежність ритму рядка від застосування поєднання різних фігур.
Вправа 3 . Виконання елементів букв. Шірококонечним і круглоконечним пером виконати будь-які елементи букв з поступовим виявленням форми буквених знаків .
Що таке палеографія і для чого вона потрібна? Наука палеографія (від гр. Palaios - стародавній) , вивчає історію писемності. У ній застосовують метод графічного дослідження різних стилів письма - не тільки старих рукописних шрифтів , але і сучасних. Основні положення цього методу :
1 ) визначення графічних особливостей різних шрифтів (пропорції , співвідношення штрихів , наявність і форма зарубок) ;
2 ) кут нахилу листи (положення шрифтового інструменту до рядку);
3 ) послідовність і напрямок нанесення основних і сполучних штрихів ;
4 ) шрифтові інструменти (пір'я , кисті та ін.) Аналізуючи різні стилі рукописного шрифту , можна помітити , що найбільш характерною ознакою листи є кут нахилу пера при виконанні елементів букв. У давньоримському листі , в основних його видах , він приблизно становив: у капітальному квадратному 25 ... 30 ° , в рустик 60 ° , в уніціале 0 °. Отже , для того , щоб відтворити той чи інший стиль , необхідно виконати тренувальні вправи для правильної постановки шірококонечного інструменту по відношенню до рядка .
При виконанні копій різних шрифтів необхідно зберігати постійний кут листи (виняток становлять букви М , Ж , Я ) і постійні положення ока і руки.
При виконанні алфавітів важливо зрозуміти основні принципи формоутворення букв , проводити їх графічний аналіз , щоб визначити можливі порушення логіки побудови знаків і усунути їх. Роботу над створенням шрифту краще починати з великих літер , побудованих на основі простих геометричних фігур ( трикутника , квадрата , кола) , а потім переходити до більш складних форм . Виконання алфавітів шрифтів вимагає також дотримання принципів композиції шрифту , тобто оптично виправданою розстановки букв в рядку і рівноваги їх елементів і кольоровості.
Виконання різних видів шрифтів.
Шрифт зазвичай створює якийсь візуальний образ. Якщо виконати набір рядка різними гарнітурами , навіть недосвідчена людина зверне увагу на те , що процес читання тексту значно ускладнюється. Око перескакує з однієї гарнітури на іншу і як би дізнається букви заново. Можна проводити певні зміни в буквах , наприклад , змінювати їх величину від діаманта до квадрата ; можна зробити світле і жирне накреслення , змінювати кут нахилу букв і отримати курсив , але образ шрифту залишиться колишнім , так як не змінилася його найголовніша особливість - конструкція , характерні риси малюнка.
Якщо суттєво змінити конструкцію букв , наприклад збільшити або зменшити товщину основних або сполучних штрихів , або круглу форму букв на еліптичну , напрямок букв осей , характер шрифту різко зміниться.
Кожен шрифт може бути представлений схемою , що визначає його конструкцію. Розглянемо принципи освіти графем кириличного алфавіту. Всі букви алфавіту можна розділити на п'ять найхарактерніших груп:
група 1 : літери , що складаються з вертикальних і горизонтальних ліній ( Н , Г , Е , П , Т , Ц , Щ , Ш) ;
група 2 : літери , що складаються з вертикальних і похилих ліній (Л , Д , М , И) ;
група 3 : літери , що складаються з похилих ліній (А , У. X);
група 4 : літери , що складаються з округлих ліній (О , С, Е , 3 ) ;
група 5 : літери , що складаються з вертикальних , горизонтальних ліній у поєднанні з округлими елементами (Ж , Б , В, К , Р , Ф , Ч , И, Ь , виданню , Ю , Я ) .
Аналізуючи конструктивні особливості графем , можна зробити наступні висновки: найбільш характерними буквами для кожної групи є: для першого - Н , для другої - Л , третього - А , четвертій - О і п'ятий - Ж ; найменше букв в групі 3 ; найчисленніша група 5 ; найбільш чітко сприймаються букви з груп 1 , 3 , 4 ; в групі 5 приблизно '/ з алфавіту складають літери зі складним конструктивним побудовою . Такий розподіл шрифтів не є точною схемою для всіх видів шрифтів. Шрифт , як і будь-яке інше твір мистецтва , володіє різноманіттям форм . Так , літери Д , К, М , У, Х часто мають свій індивідуальний малюнок , що робить вплив на конструкцію деяких елементів інших букв.
Існує певна закономірність побудови графем букв за принципом одинарних і здвоєних графічних схем . Найрізноманітніші шрифти можуть бути виражені певної конструктивною схемою - поліграмою ( поліграма - конструктивна схема гарнітури шрифту , яка допомагає визначити пропорції і побудувати всі елементи букв, що входять в гарнітуру ) . Для визначення графічного зображення конcтрукціі шрифту необхідно поєднати букви тотожними формами. Це суміщення однієї букви з іншого дозволить отримати кілька проміжних поліграм :
1 ) по прописаний букві Н будуються літери І , П , Ц , можуть частково знаходитися різні варіанти букв Д , Л , М , У та основні елементи букв Б , В, Е , К, Р , Ю , Я ;
2 ) по прописаний букві Про будуються букви С, Е, Ю ;
3 ) по прописаний букві А будуються деякі варіанти букв Д , Л , М і можуть бути знайдені основні елементи букв X , У;
4 ) по прописаний букві Е будуються букви Г і Т ;
5 ) по прописаний букві В будуються букви 3 , И, Ь , Ф , Я ;
6 ) по прописаний букві До будується буква Ж ;
7 ) по малої букві н будуються малі літери а , в , г , д , і , до , л , п , т , ч , ц , ь , я ;
8 ) по малої букві про будуються букви б , е , з, р , с, ф , е, ю.

Поєднуючи проміжні поліграми , можна отримати загальну поліграму . При накладенні поліграм необхідно звертати увагу на те , щоб основні тотожні форми симетрично розташовувалися навколо центральної вертикальної осі , а вертикальні , горизонтальні , похилі і округлі штрихи збігалися.

Основними композиційними осями вважаються зовнішні контури малюнка букв. Викликано це тим , що всі інші елементи букв можуть видозмінюватися , а шрифт може бути світлим , напівжирним , жирним або матиме вузьке , нормальне або широке накреслення.
Шрифт можна побудувати за допомогою різних геометричних викладок . Наприклад , за допомогою модульної сітки. Насамперед встановлюють пропорції прямокутника , в який має бути вписана буква. Тут це співвідношення дорівнює 4:5 , тобто чотири клітини по ширині і п'ять клітин по висоті. Далі потрібно визначити , яку частину сторони прямокутника займає основний елемент . Ширина цього елемента буде дорівнює одній клітці . Такий елемент служить для вимірювання даної букви і одночасно всіх букв шрифту. Сітка також дає можливість встановити місце і напрям головних осей літери. З малюнка видно , як по модулю і модульної сітці знаходять пропорції букв , місця з'єднання штрихів , центри дуг кіл . Вихідними буквами при малюванні алфавіту служать букви Н і О. На основі цих букв можна створити інші літери.
Модульна сітка полегшує побудову малюнка кожної букви , визначення її ширини і зв'язок окремих елементів. Ширина прописних літер Ж , М , Щ , Ш , Ю зазвичай становить полуторну ширину вузьких букв.
Комп'ютерна обробка .
Після того , як шрифт повністю намальований , необхідно перевести його в електронну форму ( оцифрувати ) . Малюнок сканують , обробляють в Adobe Photoshop , щоб прибрати півтони і бризки , переводять в і імпортують в форматі TIFF або Bitmap в спеціальні програми для подальшої роботи зі шрифтом в кривих. Потрібен досить великий обсяг оперативної пам'яті , миша повинна добре ковзати і мати хорошу чутливість.
Для цього потрібні спеціальні програми.
Програми для розробки шрифтів.
ParaNoise
Ця програма дозволяє створити "живий шрифт" . Першим « живим» шрифтом став Beowolf , створений в 1989 році дизайнерами - експериментаторами студії LettError Еріком ван Блокландом і Юстом ван Россум . Цей шрифт був першим з серії "випадкових" шрифтів , що змінюють свій вигляд під час друку . Це був шрифт у форматі PostScript Type 3 , що дозволяє при описі символів використовувати генератор випадкових чисел. При цьому контури символів генеруються кожного разу знов . Формат PostScript Type 3 підтримується всіма PostScript -пристроями. Програма ParaNoise дозволяє істотно розширити можливості даного методу. Взявши шрифт PostScript Type 1 , вона накладає на нього різні ефекти , які змінюють форму букв за певним законом . У числі ефектів - розбиття контуру , зміщення його точок за певними правилами , обертання, масштабування . Послідовне застосування до контуру декількох процедур призводить до виникнення абсолютно фантастичних ефектів.
За допомогою програми ParaNoise створюються так звані "живі " або " випадкові " шрифти , які при друку постійно змінюють форму знаків : всі букви в документі будуть різними.
Користуватися програмою просто . Завантажте шрифт у форматі PostScript , виберіть зі списку кілька ефектів і встановіть з допомогою шкалки їх інтенсивність. На екрані можна подивитися , як виглядатимуть букви нового шрифту. Потім дайте команду на побудову нового шрифту і отримаєте PostScript - шрифт у двох формах - динамічної та статичної .
Динамічна форма (це PostScript Type 3 ) використовуватиметься при виведенні на пристрої, що підтримують PostScript , і дозволить динамічно змінювати форму символів , а статична ( PostScript Type 1 ) - при виведенні на інші , наприклад на екран ( для цього буде потрібно Adobe Type Manager ) .
Не зупиняючись детально на відмінностях цих систем , відзначимо тільки , що всі вони дозволяють будувати якісні шрифти в форматах TrueType і PostScript і складні у використанні . Крім того , вони дороги (за винятком системи Fontain , яка не продається ) .
Fontain
Багато персональні комп'ютери оснащені графічним планшетом і пером (наприклад фірми Wacoom ) , на якому можна писати і малювати. Для таких комп'ютерів існує програма FastFont , хоча , в ній можна малювати і якісної мишею. Ви пишете букви або знаки в будь-якому порядку . Можна коригувати , прати , домальовувати різні елементи , регулювати апроші . У програмі є кисті різних форм і нахилу , а можливість враховувати натискання пера надає письму більш природний вигляд. Коли ви закінчите малювання , натисніть кнопку " Побудувати шрифт" і у вас буде готовий файл шрифту. У програму можна завантажити наявний на вашому комп'ютері шрифт і відредагувати .
Fontographer 3.5 (фірма Altsys ) - популярний редактор шрифтів , що працює на РС і Macintosh.
FontLab 2.5 ( Росія ) - хороша , досить зручна програма для редагування True Type і Type 1 .
Fontain (внутрішня розробка фірми параграф) - створюються всі шрифти параграфів.
В даний час широко застосовуються шрифти , засновані на описі контурних символів. Зазвичай контур існує у вигляді набору відрізків і кривих, що мають певні математичні властивості . Початком їх використання послужила Разрботка фірмою Adobe формату Adobe Type 1 ( PostScript Type 1 ) . Шрифти формату PostScript Type 1 найбільш придатні для видавничих систем .
Інший поширений формат - це TrueType , спільна розробка фірм Apple і Microsoft для застосування в операційних системах Mac System 7.x і Windows.
Редактори шрифтів , що працюють на PC : Macromedia Fontographer , FontLab , Font Creator , FontStudio , Fontain .
Можливості Fontographer дуже високі, але програма дорога і оволодіння навичками роботи з нею займе багато часу. Font Creator добре підходить для початківців , працюючи з нею можна зрозуміти основні правила роботи зі шрифтом , в ній все робиться вручну , але з її допомогою можна створити і відредагувати лише TTF . Також не можна не відзначити проблеми з кодуванням кириличних шрифтів.
У всіх зазначених вище програм англомовний інтерфейс. Існує російська програма ScanFont , в якій можна перетворювати зображення у форматі TIFF в шрифти.
Зображення символів вводяться в комп'ютер за допомогою сканера або цифрового фотоапарата. Далі зображення імпортується в шрифтову програму , де кожна буква обробляється і визначається кодування шрифту.
Перегляньте посібник із Macromedia Fontographer у форматі PDF заархівувати в WinRar.
Ще є легендарна програма Font Studio 2.0 , яку можна зараз тільки замовити поштою післяплатою ( а взагалі хто знає ? Може ще як можна дістати) , і коштує вона близько $ 40 . Ця програма з дуже зручним інтерфейсом , де " все видно " , створена для Mac. Згідно авторитетної думки кількох зірок шрифтового дизайну , Fontographer не йде ні в яке порівняння з нею.
fontofontstud
Copyright © Ian Gunn
Ці два скріншота унікальні і поміщені тут через повну недоступності для авторів даної статті Font Studio 2.0. Зображення належать людині на ім'я Ian Gunn , ми висловлюємо йому вдячність за можливість їх надати .
У напуття хочеться додати , що створення шрифту - справа нешвидка і вимагає якісного вихідного малюнка , і швидше за все , для цієї мети якоїсь однієї програми вам буде мало.

Немає коментарів:

Дописати коментар