четвер, 1 квітня 2021 р.

Дистанційна освіта з інформатики 05.04.2021 - 11.04.2021

 Дистанційна освіта з інформатики в період квітень 2021 року

05.04.2021 - 11.04.2021

Конспект уроку для учнів

Тема: Реалізація алгоритмів повторення і розгалуження. Види циклів. Операції над подіями. Створення масивів та операції над масивами.

Теоретична частина



Алгоритм вибору із чотирьох варіантів мовою програмування Python3 в середовищі Thonny.

Реалізація вибору.

x = int(input("Введіть ціле число: "))

if x < 0:

    x = 0

    print('Це відємне число')

elif x == 0:

     print('Це число - Zero')

elif x == 1:

     print('А, це одиниця')

else:

     print('це додатне число')






Алгоритм повтореня та переборів із лічильником мовою програмування Python3 в середовищі  Thonny.

Реалізація повторення або циклів

print("Зразок 1 кодування циклів з лічильником")

for i in range(5, 10):

      print(i)             #5, 6, 7, 8, 9

print("Зразок 2 кодування циклів з лічильником")

for n in range(0, 10, 3):

      print(n)             #0, 3, 6, 9

print("Зразок 3 кодування циклів з лічильником")

for k in range(-10, -100, -30):

      print(k)                #-10, -40, -70

print("Зразок 4 кодування циклів з лічильником")

x=[56,-78,9,0,-5,1]

for m in range(len(x)):

       print(2*m+x[m])

Алгоритм повтореня та переборів із передумовою мовою програмування Python3 в середовищі  Thonny.

Реалізація. (Використаємо вкладені цикли з передумовою)

print(' Введіть  кількість для паліндромних чисел від 1 до k:')

k = int(input())

i = 1

ii = 0

while i <= k:

    a = i

    n = 0

    while a > 0:

        z = a % 10

        a //= 10

        n *= 10

        n += z

    if n == i:

        ii += 1

    i += 1

print(' Кількість паліндромних чисел від 1 до', 'k:',ii)




Практична частина

 

Створити програми мовою програмування Pascal в середовищі програмування PascalАВС відповідно до умов

 

Завдання .  Алгоритми розв′язування систем лінійних рівнянь

 

Б. Метод Крамера.

Розв′язування систем лінійних рівнянь з двома невідомими (х; у).

|a1*x + b1*y = c1         

|a2*x+b2*y=c1 
Метод визначників:                                                           
     |c1 b1|           |a1 c1| 
     |c2 b2|           |a2 c2| 
 x = ---------     y = ---------                                               
      |a1 b1|           |a1 b1|                                            
      |a2 b2|           |a2 b2|                                           
Обчислюємо визначники квадратних матриць 2х2:                                   
x = (c1*b2-c2*b1)/(a1*b2-a2*b1)                                          
y = (a1*c2-a2*c1)/(a1*b2-a2*b1)  

 

Алгоритм  Крамера мовою Pascal:

Реалізація

Program KRAMER;

var a1,a2,b1,b2,c1,c2,x,y,d,dx,dy:real;

begin

writeln('Випадкові  коефіцiєнти двох рівнянь: a1,b1,c1,a2,b2,c2');

   {readln(a1,b1,c1,a2,b2,c2);}

a1:= (10+random(5))*(2+random(7))*(random(20))+1+random(3); writeln('a1=',a1);

b1:= (10+random(5))*(21+random(7))*(random(20))+1+random(3); writeln('b1=',b1);

c1:= (10+random(5))*(22+random(7))*(random(20))+1+random(3); writeln('c1=',c1);

a2:= (10+random(5))*(20+random(7))*(random(20))+1+random(3); writeln('a2=',a2);

b2:= (10+random(5))*(20+random(7))*(random(20))+1+random(3); writeln('b2=',b2);

c2:= (10+random(5))*(20+random(7))*(random(20))+1+random(3); writeln('c2=',c2);

d := (a1*b2-a2*b1);  writeln('d=',d);

dx := (c1*b2-c2*b1); writeln('dx=',dx);

dy := (a1*c2-a2*c1); writeln('dy=',dy);

x:=dx/d; y:=dy/d;  writeln('x = ', x);  writeln('y = ', y);

if (d=0)and((dx=0)or(dy=0)) then

      writeln('Безліч розв′язків у системи');

if (d<>0)and((dx=0)or(dy=0)) then

      writeln('Немає розв′язків у системи');

writeln('Єдиний розв′язок у системи');

      x:=dx/d; y:=dy/d;

      writeln('x = ', x);  writeln('y = ', y);

end.


Протестуйте алгоритм чотири рази:

Тест1. Коефіцієнти системи рівнянь:  a1:=6; a2:=8; b1:=7; b2:=5; c1:=84; c2:=64;

Тест2. Коефіцієнти системи рівнянь:  a1:=17; a2:=23; b1:=61; b2:=59; c1:=4; c2:=1;

Тест3. Коефіцієнти системи рівнянь:  a1:=12; a2:=18; b1:=32; b2:=54; c1:=11; c2:=13;

Тес4. Коефіцієнти системи рівнянь:  a1:=1; a2:=2; b1:=2; b2:=3; c1:=4; c2:=6;


Завдання 2. Створити та реалізувати алгоритм мовою Pascal, який підносить до квадрату парні  остачі усіх чисел в одномірному масиві(рядок чисел) при діленні на 7 і підносить до кубу непарні остачі (mod 7) та виводить   результати цих дій  у новий масив. І до того ж   знаходить суму усіх цих остач.  При цьому  у початковому масиві числа задаються алгоритмом, як випадкові 7-цифрові цілі  від’ємні числа.

Реалізація

program MOD1;     {Підрахунок і дії з остачами для усіх елементів числового масиву}

const  n=2;   

var a, b: array [1..n] of  integer;         

s, i: integer;

begin    

 writeln ( 'Виводиться    ', n,  '  випадкових елементів масиву A:');

 for   i:=1  to   do  begin   

  a[i]:=-1000000-random(9000000); 

write(' а[', i, ']=: ', a[i]);  write('     '); end; 

writeln;  writeln ( 'Виводиться    ', n,  '  елементів масиву остач:');

  s:=0;        

for i:=1 to n do  begin

 b[i]:=a[i]  mod  7 

  s:=s+b[i];   write('b[', i, ']= ', b[i]); 

write('  '); end; writeln;

writeln('Сума усіх остач елементів масиву =', s); writeln('***');

for i:=1 to n do  begin 

 if  b[i] mod 2=0 then b[i]:= b[i]* b[i]  

 else b[i]:= b[i]* b[i]* b[i];

write('c[', i, ']= ', b[i]);  write('     '); end;

writelnwriteln('************');end.


Протестувати  алгоритм для багато-цифрових чисел:

Тест 1. а) const =9

Тест 2. б) const =25;  

Тест 3. в) const =17


Завдання 3. Створити та реалізувати алгоритм мовою Pascal, який знаходить  парні числа і ділить ці числа на 2 та знаходить непарні числа і подвоює їх в двовимірному  масиві(таблиця чисел). При цьому  у початковому масиві алгоритмом задаються випадкові 8-цифрові цілі,  як додатні  так і від’ємні  числа.

Реалізація

program ODD2;   {Дії окремо з парними  та окремо з непарними елементами масиву}

const  n=3;      

 var  a: array [1..n, 1..n] of integer;           

 j, i, p: integer;

begin    

    writeln ( 'Вводиться    ', n*n,  '  випадкових елементів масиву');

for  i:=1 to n do begin 

 for j:=1 to n do begin      

  a[i, j]:=-4000000+random(90000000);

write('  а[', i, ' ,' , j, ' ]= ', a[i, j]);  write('  '); end; 

   writeln('  ');  end;  writeln ('Масив:');

    p:=0;   

for i:=1 to n do begin      

 for   j:=1 to n do begin

  if  (a[i, j] mod 2)=0   then begin

  p:=p + 1;  a[i, j]:=a[i, j] div 2  end  

else a[i, j]:=2*a[i, j];

write('  b[', i, ' ,' , j, ' ]=', a[i, j]);    

 write('  '); end;    writeln('  ');  end;  writeln;

writeln('Кількість парних елементів масиву =', p);

writeln('Кількість непарних елементів масиву =', n*n- p); writeln('*******');end.


Протестувати  алгоритм для багато-цифрових чисел

Тест 1. а) const =4; 

Тест 2. б) const =5;  

Тест 3. в) const =8. 


Завдання 4.  Створити та реалізувати алгоритм мовою Pascal, який виводить два масиви розміром nxn у вигляді рядків та стовпців і знаходить потроєну суму та  потроєну різницю цих двох  двовимірних  масивів А та В(таблиці з різними числами,  котрі збільшені в 3 рази), якщо у двох масивах алгоритмом задаються випадкові 6-цифрові цілі додатні  числа.

Реалізація

program SUM3DELTA3;   { Потроєна сума або потроєна різниця масивів: С= 3А ± 3В}

const  n=2;       

var  b, a: array [1..n, 1..n] of integer;  

k,m,  j, i: integer;

begin   writeln ( 'Виводиться  по  ', n*n,  '  випадкових елементів  масивів А та В');

for i:=1  to n do   begin      

   for j:=1  to n do  begin   a[i,j]:= 100000+random(90000) ; 

 write('  a[',i,';',j,']:= ' ,  a[i,j]);   end;

 writeln('   ');  end; 

writeln(' Другий  масив:');

 for i:=1  to n do   begin 

   for j:=1  to n do  begin  

   b[i,j]:= 100000+random(90000);  

write('  b[',i,';',j,']:= ', b[i,j]);   end; 

writeln('   '); end;  writeln('   ');

writeln(' Відповідь.');

for i:=1 to n do begin 

for    j:=1 to n do begin

 write('  3a+3b[', i, ' ,' , j, ' ]= ', 3*( a[i,j]+ b[i,j] )); end;

 writeln('   '); end;  writeln('   ');   writeln('   ');  

for  k:=1 to n do begin 

 for  m:=1 to n do begin   

write('  3a-3b[', k, ' ,' , m, ' ]= ', 3*( a[k,m]- b[k,m])); 

end; writeln('   '); end;  writeln('   '); writeln; end.


Протестувати  алгоритм для багато-цифрових:

Тест 1. а) const =3

Тест 2. б) const =5;  

Тест 3. в) const =9


Завдання 5. Скласти і реалізувати алгоритм  для знаходження   кількості цифр, суми цифр натурального числа, подільності на цифри, якщо ціле число задане випадковим чином.

Реалізація

program SummaNumer;                     {назва    алгоритму підрахунку суми цифр цілого числа}

var  m, n, i, m1, k, s: integer;                {оголошення  змінних величин: цілі числа}

begin                            {початок   виконання алгоритму і введення випадкових натуральних чисел}

m:=(10+random(5))*(20+random(7))*(random(20)) + 1+random(3) ;   

writeln( ' Якщо натуральне число  m=', m); writeln;  m1:=m; k:=0; s:=0; n:=0;

repeat    n:=m mod 10; k:=k+1; s:=s+n;  m:=m div 10;   until m=0; 

     {виконання циклу з  післяумовою  для обчислення}

writeln('Сума цифр числа ', m1,   ' дорівнює числу: ', s); writeln;

writeln('Кількість цифр числа ', m1,   ' дорівнює числу: ', k-1); writeln;

if (m1 mod 2) =0 then writeln(m1,   ' - це парне число ');  writeln;

if (m1 mod 2) =1 then  writeln(m1,   ' - це непарне число ');  writeln;

if (s mod 3) =0 then writeln(m1,   ' - це число має вигляд 3k, ділиться на 3 націло');  writeln;

if (s mod 3) =1 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 3k+1');  writeln;

if (s mod 3) =2 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 3k+2');  writeln; m:= m1 mod 100;

if (m mod 4) =0 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 4k, ділиться на 4 націло');  writeln;

if (m mod 4) =1 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 4k+1');  writeln;

if (m mod 4) =2 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 4k+2');  writeln;

if (m mod 4) =3 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 4k+3');  writeln; m:= m1 mod 10;

if (m mod 5) =0 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 5k, ділиться на 5 націло');  writeln;

if ( (s mod 3) =0)  and ((m mod 2)=0) then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 6k, ділиться на 6 націло');  writeln;

if (m mod 7) =0 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 7k, ділиться на 7 націло');  writeln;

m:=m1; m:= m mod 1000;

if (m mod 8) =0 then writeln(m1,   ' - це число  має вигляд 8k, ділиться на 8 націло');  writeln;

if (s mod 9) =0 then writeln(m1,   ' - це число має вигляд 9k, ділиться на 9 націло');  writeln;

if (m mod 10) =0 then writeln(m1,   ' - це число має вигляд 10k, ділиться на 10 націло');  writeln;

end.   {закінчення алгоритму}

 

Протестуйте алгоритм  чотири рази та перевірте правильність результатів.

 

Завдання 6. Скласти і реалізувати алгоритм  знаходження   кількості першої цифри  від початку у цілому числа, що задане випадковим чином.

Реалізація

 

Program Cifr2;                                                     {оголошення  назви алгоритму}

var n, x,c,c1,k: integer;                                          {оголошення  змінних величин: цілі числа}
begin
    n:=(10+random(5)) *(20+random(7)) *(random(20)) + 1+random(3);     {випадкове число}

writeln( ' Якщо натуральне число  n=', n); writeln;            {виведення на екран випадкового числа}

x:=n;     while n>9 do      n:=n div 10;    c1:=n;    k:=0;                   {цикл з передумовою}
repeat
       c:= x mod 10;       if c=c1 then k:=k+1;      x:=x div 10;   until x=0;  {цикл з післяумовю}
writeln(' Кількість першої цифри дорівнює:   '
, k);  end.

Протестуйте алгоритм  чотири рази та перевірте правильність результатів.

 

Завдання 7. Скласти і реалізувати алгоритм  знаходження   кількості другої від початку цифри у цілому числа, що задане випадковим чином.

Реалізація

 

Program Cifr3;       {оголошення  назви алгоритму}

var n, x,c,c1,k: integer;    {оголошення  змінних величин: цілі числа}
begin
  n:=(10+random(5)) *(20+random(7)) *(random(20)) + 1+random(3); {випадкове число}

writeln( ' Якщо натуральне число  n=', n); writeln;  {виведення на екран випадкового числа}

x:=n;     while n>100  do  begin  n:=n div 10; c1:=n div 10;    {цикл з передумовою}
writeln('n=', n); end;  c1:=n mod 10; writeln('c1=',c1); writeln('n=',n);     k:=0;                 

repeat     c:= x mod 10;   if c=c1 then k:=k+1;   x:=x div 10;   until x=0;  {цикл з післяумовoю}
writeln('Кількість другої цифри дорівнює:'
, k);  end.

Протестуйте алгоритм  чотири рази та перевірте правильність результатів.

 

Завдання 8. Створити алгоритм який за трьома відомими точками в прямокутній  системі координат генерує формулу квадратичної функції використовуючи розв’язання  системи 3-х рівнянь з трьома невідомими методом Крамера. Ця задача називається «інтерполяція квадратичними поліномами» або знаходження «квадратичного тренду».

Розв’язання.  Випадковим чином задаються три точки деякої статистики:  (х1; у1), (х2; у2), (х3; у3). Вважається, що ці три точки належать деякій параболі,  що записується  формулою вигляду: у=ах2+bx+c.  Підставляємо кожну точку у формулу і отримуємо систему трьох рівнянь з трьома невідомими а, b, c. 

{| aх1*х1 + bх1 + c * 1 = y1 | }

{| aх2*х2 + bх2 + c * 1 = y2 }

{| aх3*х3 + bх3 + c * 1 = y1 }

Розв’язуємо систему відносно  а, b, c  за допомогою метода визначників (метод Крамера).

Реалізація

 

Program  Interpoljacia;

var a1, a2, a3, b1, b2, b3, c1, c2, c3, d1, d2, d3, x, y, z, e, ex, ey, ez, x1, x2, x3, y1, y2, y3: real;

begin

x1:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 1+random(3) ; 

y1:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 2+random(3) ;   

writeln( ' Якщо перша точка, що належить квадратичній функції х1=', x1, 'y1=', y1); writeln;

x2:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 1+random(3) ; 

y2:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 3+random(3) ;   

writeln( ' Якщо друга точка, що належить квадратичній функції х2=', x2, 'y2=', y2); writeln;

x3:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 1+random(3) ; 

y3:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 4+random(3) ;   

writeln( ' Якщо третя точка, що належить квадратичній функції х3=', x3, 'y3=', y3); writeln;

a1:= x1*x1;    a2:= x2*x2;  a3:= x3*x3;   b1:= x1;    b2:= x2;  b3:= x3;  c1:=1;    c2:=1;  c3:=1;

d1:=y1;   d2:=y2;  d3:=y3;

 e:= (a1 * b2 * c3 + b1 * c2 * a3 + c1 * a2 * b3-a3 * b2 * c1-b3 * c2 * a1-c3 * a2 * b1);

 ex:=(d1 * b2 * c3 + b1 * c2 * d3 + c1 * d2 * b3-d3 * b2 * c1-b3 * c2 * d1-c3 * d2 * b1);

 ey:=(a1 * d2 * c3 + d1 * c2 * a3 + c1 * a2 * d3-a3 * d2 * c1-d3 * c2 * a1-c3 * a2 * d1);

 ez:=(a1 * b2 * d3 + b1 * d2 * a3 + d1 * a2 * b3-a3 * b2 * d1-b3 * d2 * a1-d3 * a2 * b1);

 if (e=0) and ((ex=0) or (ey=0) or (ez=0)) then

    writeln ( 'безліч рішень')

 else if (e <> 0) and ((ex = 0) or (ey = 0) or (ez = 0)) then

    writeln ( 'немає рішень')

 else begin

    x:=ex/e;     y:=ey/e;     z:=ez/e;

writeln ( 'Головний визначник е =', e);writeln ( 'a =', x); writeln ( 'b =', y); writeln ( 'c =', z);

writeln( ' Шукана квадратична функція  у=', x,  '*x*x+( ' ,  y,  ' )x+( ',  z,  ' ) ');  end; end.

 

Протестуйте алгоритм  чотири рази 

Завдання 9. Обчислити значення змінної  y=3k+ n при всіх значеннях змінних N=1, 2, 3, 4  і K=3, 8, 13, 18, 23.

Розв′язання.

Якщо перебирати всі значення N і K, ми повинні отримати 4*5=20 значень змінної y =f(n, k)= 3k + n.

Скласти програму можна в такий спосіб: для кожного значення N перебрати всі значення К від 3 до 23 з кроком  5, тобто N використати як параметр зовнішнього циклу, К - як параметр внутрішнього циклу.

Текст програми:

Program priklad_1;

var n, k, y:integer;

begin

for n:=1 to 3 do   begin k:=2;

while k<=23 do   begin y:=3*k+n;

writeln('  n=  ', n:3, '  k=  ',  k:3, ' 3k + n =  ' , y:3);

k:=k+5; end;  end; end.

Параметр N змінюється з кроком 1, тому зовнішній цикл організований з використанням оператора For; параметр К змінюється з кроком 5, тому внутрішній цикл є циклом While.

 

Завдання 10. Старовинна задача. Скільки можна купити биків, корів та телят, якщо вартість одного бика - 10 тис. грн, однієї корови - 5  тис. грн, а за одного теля платять 0,5 тис. грн. І якщо на 100 тис. рублів потрібно купити 100 голів скоту.

Розв'язування:

Позначимо через b - кількість биків; k - кількість корів; t - кількість телят. Після цього можна записати два рівняння:

10b + 5k + 0.5t = 100       і          b + k + t = 100

На 100 рублів можна купити:  1) не більше 10 биків, тобто 0<=b<=10;  2)  не більше 20 корів, тобто 0<=k<=20;

2) не більше 200 телят, тобто 0<=t<=200. Отже отримуємо текст програми:

Program Priklad_2;

var b, k, t:integer;

begin

for b:=0 to 10 do

for k:=0 to 20 do

for t:=0 to 200 do

if (10*b + 5*k + 0.5*t = 100) and (b + k + t = 100)  then

writeln('Биків - ', b, ';  корів - ', k,';   телят - ',t);

end.

 

Завдання для самостійної роботи.

1.1.  Обчислити значення змінної  y=5k-4n при всіх значеннях змінних N=1, 2, 3, 4  і K=2, 8, 14, 20, 26.

1.2. Скільки може бабуся купити на пенсію 1280 грн  індюків , курей та  гусей, якщо вартість одного індюка - 75 грн, однієї курки - 55 грн, а за одного гуся платять 65 гривень. І якщо  їй  потрібно купити лишe 20 голів.

1.3.   Обчислити значення змінної  y=7k-3n при всіх значеннях змінних N=1, 2, 3, 4  і K=1, 8, 15, 22, 29.

1.4. Скільки може дідусь купити на пенсію 1580 грн  індюків , курей та  гусей, якщо вартість одного індюка - 75 грн, однієї курки - 55 грн, а за одного гуся платять 65 гривень. І якщо  їй  потрібно купити лишe 20 голів.

1.5.    Розв′язати рівняння:  а)58=5k-4n;   б) 76=5(k+3)2-4(n-5)3 ;  в) 1=  5/(k+3) -  4/(n-5)3            при значеннях змінних 1 <N<20  і 1<K<20.

 

Результат виконаної практичної роботи це файли( із результатами тестування програм) надіслати вашому учителю на електронну скриньку: 
vinnser@gmail.com (Сергій Петрович)
ktdfz@i.ua (Юрій Васильович)

*********************

*****************

Додаткові завдання для самостійного вироблення  умінь, навичок компетенцій учнів

Для наступних завдань записати, реалізувати програму мовою програмування та протестувати її на правильність.

Завдання на програмування мовою Pascal або Python

Початковий рівень

Завдання з програмування слідувань

Для наступних завдань записати, реалізувати програму мовою програмування та протестувати її на правильність.

 

 

Завдання 1.0 Дано відстань L в сантиметрах. Використовуючи операцію ділення без остачі, знайти кількість повних метрів в нім (1 метр = 100 см).

Завдання 1.1. Дано тризначне число. Вивести спочатку його останню цифру (одиниці), а потім - його середню цифру (десятки).

Завдання 1.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість повних годин, що пройшло з початку доби.

Завдання 2.0 Дано маса M в кілограмах. Використовуючи операцію ділення без остачі знайти кількість повних тонн в ній (1 тонна = 1000 кг).

Завдання 2.1. Дано тризначне число. Знайти суму і добуток його цифр.

Завдання 2.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість секунд, що пройшли з початку останньої хвилини.

Завдання 3.0 Даний розмір файлу в байтах. Використовуючи операцію ділення без остачі знайти кількість повних кілобайт, які займає даний файл (1 кілобайт = 1024 байти).

Завдання 3.1. Дано тризначне число. У нім закреслили першу зліва цифру  приписали її справа. Вивести отримане число.

Завдання 3.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість секунд, що пройшли з початку останньої години.

 Завдання 4.0 Дані цілі позитивні числа A і B (A > B). На відрізку довжини A розміщена максимально можлива кількість відрізків довжини В (без накладень). Використовуючи операцію ділення без остачі, знайти кількість відрізків B, розміщених на відрізку A.

Завдання 4.1. Дано тризначне число. Вивести число, отримане при прочитанні початкового числа справа наліво.

Завдання 4.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість повних хвилин, що пройшли з початку останньої години.

Завдання 5.0 Дані цілі позитивні числа A і B (A > B). На відрізку довжини  розміщена максимально можлива кількість відрізків довжини B (без накладень). Використовуючи операцію узяття залишку від ділення без остачі, найти довжину незайнятої частини відрізку A.

Завдання 5.1. Дано тризначне число. У нім закреслили першу справа цифру і приписали її зліва. Вивести отримане число.

Завдання 5.2. Дні тижня пронумеровані таким чином: 0 – нeділя, 1 - понеділок, 2 - вівторок . . ., 6 - субота. Дано ціле число K, що в діапазоні 1-365. Визначити номер дня тижня для K -го дня року, якщо відомо, що цього року 1 січня було понеділком.

 

Середній рівень

Складіть програми мовою програмування 

або Scratch  або Python або  Pascal 

для розв´язування наступних задач

Завдання з програмування слідувань

D1.Програма задає два випадкових додатних парних числа k та b.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку додає до кожного числа однакове випадкове число, що більше 102, а потім знаходить потроєну суму  двох чисел.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення знайденої суми на 12.

D2. Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 199 і менші 899.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить квадрати обох чисел, а потім середнє арифметичне цих квадратів.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення  середнього арифметичного на 13.

D3. Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 399 і менші 999.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить більше число та його квадрат , а потім знаходить куб меншого числа,   а потім знаходить їхнє середнє арифметичне квадрату та кубу.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення  середнього арифметичного на 19.

D4. Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 499 і менші 799.  Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить більше число та його подвоює, а потім знаходить потроєне менше число,  а потім знаходить їхнє середнє арифметичне.  А в  остаточному результаті  виводить остачу від  ділення  середнього арифметичного на 17.

**************************

Завдання E

 Завдання з програмування слідувань та розгалужень


E1. Дано два випадкових числа. Визначити більше з двох чисел за допомогою таких трьох дій.
1. Знайти середнє арифметичне двох чисел.
2. Знайти модуль різниці двох чисел.
3. Додати два попередні результати.
Упорядкувати ці числа за зростання.


E2. Дано два випадкових числа. Визначити менше з двох чисел за допомогою таких дій.
1)Знайти середнє арифметичне двох чисел.
2)Знайти модуль різниці двох чисел.
3)Від середнього арифметичного відняти модуль  різниці, тобто, відняти два попередні результати.
Упорядкувати ці числа за спаданням.


E3. Дано три випадкових числа. Визначити більше з таких трьох чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за спаданням.

E4. Дано три випадкових числа. Визначити менше з таких трьох чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за зростання.

E5. Дано чотири випадкових числа. Визначити більше з таких  чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за спаданням.

E6 Дано чотири випадкових числа. Визначити менше з таких  чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за зростанням. 

Достатний  рівень

Додаткові завдання для самостійного вироблення  умінь, навичок компетенцій учнів

Для наступних завдань записати, реалізувати програму мовою програмування та протестувати її на правильність.

Програмування з одновимірними масивами

Завдання А. Одновимірні масиви

А1. Задано одновимірний масив на 10 елементів типу випадкових цілих чисел із числового проміжку (-100;100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на протилежні за знаком.

А2. Задано одновимірний масив на 5 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-150; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на квадрати.

А3. Задано одновимірний масив на 7 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-950; 820). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на вдвічі збільшені.

А4. Задано одновимірний масив на 8 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-9; 8). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.

А5. Задано одновимірний масив на 20 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.

А6. Задано одновимірний масив на 18 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-29; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.

А7. Задано одновимірний масив на 20 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.

А8. Задано одновимірний масив на 12 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-79; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне додатних елементів масиву.

А9. Задано одновимірний масив на 10 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне від´ємних елементів масиву.

А10. Задано одновимірний масив на 10 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість парних від´ємних елементів масиву.

 

Завдання В. Одновимірні масиви

В1. Задано одновимірний масив на 17 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.

В2. Задано одновимірний масив на 18 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-25; 30). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.

В3. Задано одновимірний масив на 19 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує квадрат різниці найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.

В4. Задано одновимірний масив на 14 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує куб різниці найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.

В5. Задано одновимірний масив на 22 елементи типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-85; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів додатних елементів масиву.

В6. Задано одновимірний масив на 15 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму  кубів  від´ємних елементів масиву.

В7. Задано одновимірний масив на 6 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; -9). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів для трьох найбільших елементів масиву.

В8. Задано одновимірний масив на 5 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-195; 0). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму  кубів  чотирьох найменших елементів масиву.

В9. Задано одновимірний масив на 11  елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу   (-135; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох парних найменших елементів масиву.

В10. Задано одновимірний масив на 13  елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу   (-415; 620). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох непарних найбільших елементів масиву.

Завдання С. Одновимірні масиви

С1. Задано одновимірний масив на 19 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-295; 300). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює парні елементи(числа) на найбільший елемент масиву та непарні елементи(числа) масиву замінює на найменший елемент масиву.

С2. Задано одновимірний масив на 17 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-285; 280). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи(числа) , що більші 5 і менші 100 на найбільший елемент масиву та елементи(числа) масиву , що більші -100 і менші 10, замінює на найменший елемент масиву.

С3. Задано одновимірний масив на 18 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають парні індекси.

С4. Задано одновимірний масив на 16 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-575; 580). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  від´ємних елементів масиву, що мають  непарні індекси.

С5. Задано одновимірний масив на 31 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 3 дають остачу 2.

С6. Задано одновимірний масив на 24 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-695; 680). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  від´ємних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 5 дають остачу 3.

 

С7. Задано одновимірний масив на 41 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-985; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 4 дають остачу 2.

С8. Задано одновимірний масив на 34 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-275; 180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  від´ємних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 7 дають остачу 6.

С9. Задано одновимірний масив на 50 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1085; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 12 дають остачу 2.

С10. Задано одновимірний масив на 64  елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1275; 1180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  кубів від´ємних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 9 дають остачу 8.

 

Високий  рівень

Завдання на програмування мовою Pascal або Python

Двовимірні масиви

Завдання А1. Двовимірні масиви(матриці)

А1. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці)  елементів типу випадкових цілих чисел із числового проміжку (-100;100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на протилежні за знаком.

А2. Задано двовимірний масив розміром 5х4( 5 рядків, чотири стовпці)  елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-150; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на квадрати.

А3. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці)  елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-950; 820). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на вдвічі збільшені.

А4. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці)  елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-9; 8). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.

А5. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці)  елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.

А6. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці)  елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-29; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.

А7. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці)  елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.

А8. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-79; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне додатних елементів масиву.

А9. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне від´ємних елементів масиву.

А10. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість парних від´ємних елементів масиву.

 

Завдання В1. Двовимірні масиви(матриці)

В1. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців)  елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.

В2. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-25; 30). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.

В3. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує квадрат різниці найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.

В4. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує куб різниці найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.

В5. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-85; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів додатних елементів масиву.

В6. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму  кубів  від´ємних елементів масиву.

В7. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; -9). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів для трьох найбільших елементів масиву.

В8. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-195; 0). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму  кубів  чотирьох найменших елементів масиву.

В9. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу   (-135; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох парних найменших елементів масиву.

В10. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу   (-415; 620). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох непарних найбільших елементів масиву.

Завдання С1. Двовимірні масиви(матриці)

С1. Задано двовимірний масив розміром 5х5(5 рядків, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-295; 300). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює парні елементи(числа) на найбільший елемент масиву та непарні елементи(числа) масиву замінює на найменший елемент масиву.

С2. Задано двовимірний масив розміром 5х5(5 рядків, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-285; 280). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи(числа) , що більші 5 і менші 100 на найбільший елемент масиву та елементи(числа) масиву , що більші -100 і менші 10, замінює на найменший елемент масиву.

С3. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають парні праві або ліві  індекси.

С4. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-575; 580). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  від´ємних елементів масиву, що мають  непарні праві або ліві  індекси.

С5. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають праві та ліві  індекси, які при діленні на 3 дають остачу 1.

С6. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-695; 680). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  від´ємних елементів масиву, що мають праві та ліві  індекси, які при діленні на 5 дають остачу 1.

 С7. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-985; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають праві та ліві  індекси, які при діленні на 4 дають остачу 2.

С8. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-275; 180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  від´ємних елементів масиву, що мають праві та ліві  індекси, які при діленні на 7 дають остачу 4.

С9. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1085; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають праві та ліві  індекси, які при діленні на 12 дають остачу 2.

С10. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1275; 1180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму  кубів від´ємних елементів масиву, що мають праві та ліві  індекси, які при діленні на 9 дають остачу 3.

 *****

Додаткові завдання на розвиток кмітливості







 

Немає коментарів:

Дописати коментар