Дистанційна освіта з інформатики в період квітень 2021
року
26.04.2021 - 30.04.2021
Конспект уроку для
учнів
Тема: Алгоритми
для опрацювання одновимірних та двовимірних масивів. Створення масивів та пошук
унікальних елементів у масиві.
Теоретична частина
Практична
частина
Реалізація
операцій з одновимірними та двовимірними масивами мовою
програмування Pascal.
Пошук
унікальних елементів в одновимірному та двовимірному масиві за певними ознаками.
Операції
над унікальними елементами одновимірного та двовимірного масиву.
Завдання
1. Реалізувати
алгоритм табуляції кубічної функції
y=a1x3+a2x2+a3x+a4, використовуючи
два одновимірні числові масиви А та В, що утворюється
з аргументів функції та значень функцій
відповідно.
Реалізація
program Cubesfunction1; {назва
алгоритму табуляції}
const n=100;
var
a,b: array [1..n] of real;
a1, a2, a3, a4, x, d: real;
i, k: integer; {оголошення
змінних величин: дійсні числа та цілі числа}
begin
{ початок виконання алгоритму і введення випадкових
коефіцієнтів кубічної функції}
a1:=1+random(3); writeln( ' Якщо cтарший коефіцієнт кубічної функції a1=', a1); writeln;
a2:=2+random(7); writeln(' Якщо квадратичний коефіцієнт кубічної функції a2=', a2); writeln;
a3:=-(4+random(10)); writeln(' Якщо лінійний коефіцієнт кубічної функції a3=', a3); writeln;
a4:=-(3+random(10)); writeln(' Якщо вільний коефіцієнт кубічної функції a4=', a4); writeln;
x:=-(1+random(20)); writeln(' Якщо початковий аргумент кубічної функції x=', x); writeln;
d:=1+random(3); writeln( ' Якщо довжина кроку табуляції
кубічної функції d=', d);
writeln;
k:=15+random(8); writeln( ' Якщо кількість кроків табуляції k=', k); writeln;
writeln('*****Табуляція
кубічної функції*****');
a[1]:=x; b[1]:=((a1*a[1]+a2)*a[1]+a3)*a[1]+a4; writeln('номер кроку табуляції 1, аргумент
функції х=',a[1], '
значення функції y=', b[1]);
for i:=2 to k do begin {виконання циклу з лічильником по kрокам для обчислення значень функції}
a[i]:=a[i-1]+(i-1)*d; b[i]:=((a1*a[i]+a2)*a[i]+a3)*a[i]+a4; { виведення результатів
табулювання на екран монітора}
writeln( ' номер кроку табуляції i=', i, ' аргумент функції х=',a[i], ' значення функції y=', b[i]); end; writeln('********'); end.
Протестувати
програму декілька разів.
Тест 1. Якщо
const
n=70;
Тест 2. Якщо const n=90;
Тест 3. Якщо const n=50;
Завдання 2. Реалізувати
алгоритм табуляції
квадратичної функції y=a1x2+a2x+a3x, використовуючи два одновимірні числові масиви А та В, що утворюється з аргументів функції та значень функцій відповідно.
Реалізація.
program Quadrasfunction2; {назва алгоритму
табуляції}
const
n=100;
var
a,b: array [1..n] of real;
a1, a2, a3, a4, x, d: real;
i, k: integer; {оголошення змінних величин: дійсні числа та цілі числа}
begin { початок виконання алгоритму і
введення випадкових коефіцієнтів кубічної
функції}
a1:=1+random(3); writeln( ' Якщо cтарший коефіцієнт
квадратичної функції a1=', a1); writeln;
a2:=2+random(7); writeln(' Якщо коефіцієнт
квадратичної функції a2=', a2); writeln;
a3:=-(4+random(10)); writeln(' Якщо коефіцієнт квадратичної функції a3=', a3); writeln;
x:=-(1+random(20)); writeln(' Якщо початковий
аргумент квадратичної функції x=', x); writeln;
d:=1+random(3); writeln( ' Якщо довжина кроку
табуляції квадратичної функції d=', d); writeln;
k:=15+random(8); writeln( '
Якщо кількість кроків табуляції k=', k); writeln;
writeln('*****Табуляція
квадратичної функції*****');
a[1]:=x; b[1]:=((a1*a[1]+a2)*a[1]+a3); writeln('номер
кроку табуляції 1, аргумент функції х=',a[1], '
значення функції y=', b[1]);
for i:=2 to k do begin {виконання циклу з
лічильником по kрокам для обчислення
значень функції}
a[i]:=a[i-1]+(i-1)*d; b[i]:=(a1*a[i]+a2)*a[i]+a3; { виведення результатів
табулювання на екран монітора}
writeln( '
номер кроку табуляції i=', i, ' аргумент
функції х=',a[i], ' значення функції
y=', b[i]); end; writeln('********'); end.
Протестувати
програму декілька разів.
Тест
1. Якщо const n=39;
Тест
2. Якщо
const
n=67;
Тест
3. Якщо
const
n=51;
Завдання
3. Реалізувати
алгоритм табуляції лінійної функції
y=a1x+a2, використовуючи два одновимірні числові масиви А та В, що утворюється з аргументів функції та значень функцій відповідно.
Реалізація.
program Linearsfunction3; {назва алгоритму табуляції}
const
n=100;
var
a,b: array [1..n] of real;
a1, a2,
x, d: real;
i, k: integer; {оголошення змінних величин: дійсні числа та цілі числа}
begin { початок виконання алгоритму і
введення випадкових коефіцієнтів
кубічної функції}
a1:=1+random(3); writeln( ' Якщо cтарший коефіцієнт
лінійної функції a1=', a1); writeln;
a2:=2+random(7); writeln(' Якщо коефіцієнт
лінійної функції a2=', a2); writeln;
x:=-(10+random(20)); writeln('
Якщо початковий аргумент лінійної
функції x=', x); writeln;
d:=1+random(3); writeln(' Якщо довжина кроку
табуляції лінійної функції d=', d); writeln;
k:=15+random(8); writeln( '
Якщо кількість кроків табуляції k=', k); writeln;
writeln('*****Табуляція
лінійної функції*****');
a[1]:=x; b[1]:=a1*a[1]+a2; writeln('номер кроку табуляції 1, аргумент
функції х=',a[1], '
значення функції y=', b[1]);
for i:=2 to k do begin {виконання циклу з лічильником по kрокам для обчислення значень функції}
a[i]:=a[i-1]+(i-1)*d; b[i]:=a1*a[i]+a2; { виведення результатів
табулювання на екран монітора}
writeln( '
номер кроку табуляції i=', i, ' аргумент
функції х=',a[i], ' значення функції
y=', b[i]); end; writeln('********'); end.
Протестувати
програму декілька разів.
Тест 1. Якщо
const
n=18;
Тест 2. Якщо const n=42;
Тест 3. Якщо const n=65;
Завдання 4. Скласти і реалізувати алгоритм для дослідження властивостей і табулювання значень квадратичної функції, що
задана рекурсивною формулою у=(а1х+а2)х+а3=
а1х2+а2х+а3.
program Quadratfunction4; {назва алгоритму табуляції}
var a1, a2, a3, x, y, d, x1, x2,y1:
real; i, k: integer; {оголошення змінних: дійсні числа та цілі числа}
begin {початок виконання алгоритму і введення випадкових коефіцієнтів квадратичної функції}
a1:=-(1+random(3))
*(-2+random(1)) *(-random(2)) +
1+random(3) ;
writeln( ' Якщо cтарший коефіцієнт квадратичної функції a1=', a1); writeln;
a2:=2+random(7) *(-1+random(3));
writeln(' Якщо
лінійний коефіцієнт квадратичної функції a2=', a2); writeln;
a3:= (4+random(10))*(-1)*(-1+random(3));
writeln(' Якщо вільний
коефіцієнт квадратичної функції: y(0)=a3=', a3); writeln;
writeln(' Якщо cума коефіцієнтів квадратичної функції: y(1)=a1+a2+a3=', a1+a2+a3); writeln;
x:=-(1+random(20)); writeln(' Якщо
початковий аргумент квадратичної функції x=', x); writeln;
d:=1+random(3); writeln( ' Якщо
величина кроку табуляції квадратичної
функції d=', d); writeln;
k:=5+random(8); writeln( ' Якщо
кількість кроків табуляції k=', k); writeln;
for i:=1 to k do begin {виконання
циклу з лічильником по kрокам для
обчислення значень функції}
x:=x+(i-1)*d; y:=(a1*x+a2)*x+a3; { виведення результатів табулювання на екран монітора}
writeln( ' номер кроку
табуляції i=', i, ' аргумент функції х=', x, ' значення
функції y=', y); writeln; end; writeln('********'); writeln( ' квадратична функція має вигляд
у=', a1, '*x*x+(
' , a2, ' )x+(
', a3, ' )' );
d:=a2*a2-4*a1*a3;
if (d>0) or
(d=0) then {обчислення дискримінанта
перевірка його знаку для квадратичної функції}
begin x:=0.5*(-a2-sqrt(d))/a1; y:=abs((a1*x+a2)*x+a3); x1:=x;
{обчислення
першого нуля квадратичної
функції}
writeln( ' перший наближений нуль квадратичної функції х1=', x, 'з абсолютною похибкою ',y); writeln;
x:=0.5*(-a2+sqrt(d))/a1;
y:=abs((a1*x+a2)*x+a3); x2:=x;{ {обчислення
другого нуля
квадратичної функції}
writeln( ' другий наближений
нуль квадратичної функції х2=', x, 'з абсолютною похибкою ',y); writeln; end
else writeln( ' немає нулів квадратична функція');
x:=0.5*(-a2)/a1; y:=(a1*x+a2)*x+a3; y1:=y;
{обчислення координат вершини
параболи }
if (a1>0) then {оголошення мінімуму
квадратичної функції як координат вершини параболи}
writeln( 'гілки
параболи напрямлені вгору, мінімум
квадратичної функції якщо Хmin=', x, ' та Уmin= ',y)
else {оголошення максимуму
квадратичної функції як координат вершини параболи}
writeln( 'гілки параболи напрямлені вниз, максимум квадратичної функції якщо Хmах=',x, ' та Уmах= ',y); writeln;
writeln( 'вісь симетрії графіка параболи це вертикальна пряма лінія: Хвісь=', -0.5*a2/a1); writeln;
if (a1>0) then writeln(' функція зростає, якщо Х>', -0.5*a2/a1); writeln;
if (a1>0) then writeln(' функція спадає, якщо Х<', -0.5*a2/a1); writeln;
if (a1>0) and (d>0) then writeln(' функція додатна, якщо Х<', x1, ' та Х>', x2); writeln;
if (a1>0) and (d>0) then writeln(' функція відємна, якщо ХЄ(', x1, ' ;', x2, ') ' ); writeln;
if (a1<0) and (d>0) then writeln(' функція відємна, якщо Х<', x1, ' та Х>', x2); writeln;
if (a1<0) and (d>0) then writeln(' функція додатна, якщо ХЄ(', x1, ' ;', x2, ') ' ); writeln;
if (a1<0) then writeln(' функція зростає, якщо Х<', -0.5*a2/a1); writeln;
if (a1<0) then writeln(' функція спадає, якщо Х>', -0.5*a2/a1); writeln;
if (a2=0) then writeln( 'Квадратична функція у=',
a1, '*x*x+(
' , a2, ' )x+(
', a3, ' ) парна.') else
writeln( 'Квадратична функція у=',
a1, '*x*x+(
' , a2, ' )x+(
', a3, ' ) ні парна, ні
непарна.'); writeln;
writeln( 'Обернена функція до першої гілки параболи
квадратичної функції: у1=+((x-(', y1, '))/ (', a1, '))^0.5 +(', -0.5*a2/a1, ')'); writeln;
writeln( 'Обернена функція до другої гілки параболи квадратичної
функції: у2=-((x-(', y1, '))/( ', a1, '))^0.5 +(', -0.5*a2/a1, ')'); writeln;
writeln( ' Немає
перегинів випуклих ділянок квадратична функція');
end.
{закінчення
алгоритму}
Протестувати
програму декілька разів.
Завдання 5. Створити алгоритм який за трьома відомими точками квадратичної
параболи в прямокутній системі координат
генерує (створює) формулу квадратичної
функції використовуючи розв’язання системи 3-х рівнянь з трьома невідомими методом Крамера. Ця задача називається «інтерполяція
квадратичними поліномами» або знаходження «квадратичного тренду».
Розв’язання. Випадковим чином задаються три
точки деякої статистики: (х1; у1), (х2;
у2), (х3; у3). Вважається, що ці три точки належать деякій параболі, що записується формулою вигляду: у=ах2+bx+c. Підставляємо
кожну точку у формулу і отримуємо систему трьох рівнянь з трьома невідомими а, b, c.
{| aх1*х1 + bх1 + c * 1 = y1
| }
{| aх2*х2 + bх2 + c * 1 =
y2 }
{| aх3*х3 + bх3 + c * 1 =
y1 }
Розв’язуємо систему
відносно а, b, c за допомогою метода визначників (метод
Крамера).
Реалізація.
Program Interpoljacia5;
var a1, a2, a3, b1, b2, b3, c1, c2, c3, d1, d2, d3, x,
y, z, e, ex, ey, ez, x1, x2, x3, y1, y2, y3: real;
begin
x1:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 1+random(3) ;
y1:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 2+random(3) ;
writeln( '
Якщо перша точка, що належить квадратичній функції х1=', x1, 'y1=', y1); writeln;
x2:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 1+random(3) ;
y2:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 3+random(3) ;
writeln( '
Якщо друга точка, що належить квадратичній функції х2=', x2, 'y2=', y2); writeln;
x3:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 1+random(3) ;
y3:=-(1+random(3)) *(-2+random(1)) *(-random(2)) + 4+random(3) ;
writeln( '
Якщо третя точка, що належить квадратичній функції х3=', x3, 'y3=', y3); writeln;
a1:= x1*x1; a2:= x2*x2;
a3:= x3*x3; b1:= x1; b2:= x2;
b3:= x3; c1:=1; c2:=1; c3:=1;
d1:=y1; d2:=y2;
d3:=y3;
e:= (a1 * b2 * c3 + b1 * c2 * a3 + c1 * a2 *
b3-a3 * b2 * c1-b3 * c2 * a1-c3 * a2 * b1);
ex:=(d1 * b2 * c3 + b1 * c2 * d3 + c1 * d2 *
b3-d3 * b2 * c1-b3 * c2 * d1-c3 * d2 * b1);
ey:=(a1 * d2 * c3 + d1 * c2 * a3 + c1 * a2 *
d3-a3 * d2 * c1-d3 * c2 * a1-c3 * a2 * d1);
ez:=(a1 * b2 * d3 + b1 * d2 * a3 + d1 * a2 *
b3-a3 * b2 * d1-b3 * d2 * a1-d3 * a2 * b1);
if (e=0) and ((ex=0) or (ey=0) or (ez=0)) then
writeln ( 'безліч рішень')
else if (e <> 0) and ((ex = 0) or (ey = 0) or (ez = 0)) then
writeln ( 'немає рішень')
else begin
x:=ex/e; y:=ey/e; z:=ez/e;
writeln ( 'Головний
визначник е =', e);writeln ( 'a =', x); writeln ( 'b =', y); writeln ( 'c
=', z);
writeln( '
Шукана квадратична функція у=', x, '*x*x+( ' , y,
' )x+( ', z, '
) '); end; end.
Протестувати
програму декілька разів.
Завдання
6. Василько та Юлія грають в таку гру. Спочатку кожен
записує на папері свій прогноз – число від 1 до 6. Потім вони кидають гральний
кубик з числами від 1 до 6 на гранях. Чий прогноз виявляється ближчим до того
числа, що випало, той і переміг. Треба написати програму для визначення
переможця.
Технічні умови. Програма Forа читає з
пристрою стандартного введення три числа через пропуски (пробіли) – прогноз
Василька, Юлі та результат кидання кубика. Програма виводить “V”, якщо переміг
Василько, “J” якщо Юлія або ”D” – якщо прогноз обох однаково близький до
результату (тобто переможця виявити неможливо.
Приклад
Введення |
Виведення |
Тест1.(введення з клавіатури: ) 3
4 5 |
Відповідь: J |
Тест 2. .(введення з клавіатури: ) 1 6 2 |
Відповідь: V |
Тест 3. .(введення з клавіатури: ) 4 4 3 |
Відповідь. D |
Реалізація.
Program Forecast6;
var a,b,c : integer;
BEGIN
read(a,b,c);
if ( (abs(c-a)) > (abs(c-b)) ) then Write('J');
if ( (abs(c-a)) < (abs(c-b)) ) then Write('V');
if ( (abs(c-a)) = (abs(c-b)) ) then Write('D');
END.
Протестувати програму декілька разів.
Тест1.(введення з клавіатури: ) 3 4 5 |
Відповідь: J |
Тест 2. .(введення з клавіатури: ) 1 6 2 |
Відповідь: V |
Тест 3. .(введення з клавіатури: ) 4 4 3 |
Відповідь. D |
Завдання 7. Реалізувати
алгоритм мовою програмування Pascal в середовищі програмування PascalАВС для
знаходження НСК
та НСД двох цілих чисел
Реалізація.
Program NCD_NCK7;
Var a, b: longint;
n:=27; k:=8;
function NCD(x,y:longint):longint; {функція пошуку найбільшого спільного дільника}
begin
if x<>0 then NCD:=NCD(y mod x,x) else NCD:=y;
end;
function NCK(x,y:longint):longint; {функція пошуку найменшого спільного кратного}
begin
NCK:=(x div NCD(x,y))*y;
end;
begin { основна програма }
a:=24*n*random(24); b:=111*random(42);
writeln( 'НCД(',a,'; ',b,')=', NCD(a,b) );
writeln( 'НCК(',a,'; ',b,')=', NCK(a,b) );
end.
Протестувати
програму декілька разів.
Тест 1. Якщо
const
n=2; k=8;
Тест 2. Якщо const n=3; k=2;
Тест 3. Якщо const n=4; k=5;
Завдання 8. Реалізувати
алгоритм мовою програмування Pascal в
середовищі програмування PascalАВС для
знаходження простих
чисел на числовому інтервалі.
Реалізація.
Program PRIME_NUMER8;
const LIMIT=10000;
var i,j,lim : word;
begin { основна программа }
writeln; { починаємо с нового рядочка}
for i:=1 to LIMIT do begin
j:=2; lim:=round(sqrt(i));
while (i mod j <> 0) and (j <= lim) do inc( j );
if (j > lim) then write(
i,' ' );
end;
end.
Протестувати
програму декілька разів.
Тест 1. Якщо const LIMIT=1000;
Тест 2. Якщо const LIMIT=5000;
Тест 3. Якщо const LIMIT=100;
Завдання 9. Реалізувати алгоритм мовою програмування Pascal в середовищі програмування PascalАВС для знаходження усіх дільників натурального числа на числовому інтервалі.
Реалізація.
Program Dylnuk_NUMER9;
var a,n,c,d:word;
const
k=72;
begin
a:=92*k*random(10);
writeln('
Усі цілі дільники числа ',a);
n:=1;
while (n<=sqrt(a)) do begin
c:=a mod n;
d:=a div n;
if c=0 then begin
writeln(n);
if n<>d then writeln(d);
end; inc( n );
end;
end.
Протестувати
програму декілька разів.
Тест 1. Якщо const k=100;
Тест 2. Якщо const k=50;
Тест 3. Якщо const k=25;
vinnser@gmail.com (Сергій Петрович)
ktdfz@i.ua (Юрій Васильович)
*********************
*****************
Додаткові завдання для самостійного вироблення умінь, навичок компетенцій учнів
Для наступних завдань записати, реалізувати програму мовою програмування та протестувати її на правильність.
Завдання на програмування мовою Pascal або Python
Початковий рівень
Завдання з програмування слідувань
Для наступних завдань записати, реалізувати програму мовою програмування та протестувати її на правильність.
Завдання 1.0 Дано відстань L в сантиметрах. Використовуючи операцію ділення без остачі, знайти кількість повних метрів в нім (1 метр = 100 см).
Завдання 1.1. Дано тризначне число. Вивести спочатку його останню цифру (одиниці), а потім - його середню цифру (десятки).
Завдання 1.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість повних годин, що пройшло з початку доби.
Завдання 2.0 Дано маса M в кілограмах. Використовуючи операцію ділення без остачі знайти кількість повних тонн в ній (1 тонна = 1000 кг).
Завдання 2.1. Дано тризначне число. Знайти суму і добуток його цифр.
Завдання 2.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість секунд, що пройшли з початку останньої хвилини.
Завдання 3.0 Даний розмір файлу в байтах. Використовуючи операцію ділення без остачі знайти кількість повних кілобайт, які займає даний файл (1 кілобайт = 1024 байти).
Завдання 3.1. Дано тризначне число. У нім закреслили першу зліва цифру приписали її справа. Вивести отримане число.
Завдання 3.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість секунд, що пройшли з початку останньої години.
Завдання 4.0 Дані цілі позитивні числа A і B (A > B). На відрізку довжини A розміщена максимально можлива кількість відрізків довжини В (без накладень). Використовуючи операцію ділення без остачі, знайти кількість відрізків B, розміщених на відрізку A.
Завдання 4.1. Дано тризначне число. Вивести число, отримане при прочитанні початкового числа справа наліво.
Завдання 4.2. З початку доби пройшло N секунд (N - ціле). Знайти кількість повних хвилин, що пройшли з початку останньої години.
Завдання 5.0 Дані цілі позитивні числа A і B (A > B). На відрізку довжини розміщена максимально можлива кількість відрізків довжини B (без накладень). Використовуючи операцію узяття залишку від ділення без остачі, найти довжину незайнятої частини відрізку A.
Завдання 5.1. Дано тризначне число. У нім закреслили першу справа цифру і приписали її зліва. Вивести отримане число.
Завдання 5.2. Дні тижня пронумеровані таким чином: 0 – нeділя, 1 - понеділок, 2 - вівторок . . ., 6 - субота. Дано ціле число K, що в діапазоні 1-365. Визначити номер дня тижня для K -го дня року, якщо відомо, що цього року 1 січня було понеділком.
Середній рівень
Складіть програми мовою програмування
або Scratch або Python або Pascal
для розв´язування наступних задач
Завдання з програмування слідувань
D1.Програма задає два випадкових додатних парних числа k та b. Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку додає до кожного числа однакове випадкове число, що більше 102, а потім знаходить потроєну суму двох чисел. А в остаточному результаті виводить остачу від ділення знайденої суми на 12.
D2. Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 199 і менші 899. Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить квадрати обох чисел, а потім середнє арифметичне цих квадратів. А в остаточному результаті виводить остачу від ділення середнього арифметичного на 13.
D3. Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 399 і менші 999. Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить більше число та його квадрат , а потім знаходить куб меншого числа, а потім знаходить їхнє середнє арифметичне квадрату та кубу. А в остаточному результаті виводить остачу від ділення середнього арифметичного на 19.
D4. Програма задає два випадкових непарних числа k та b, що більші, ніж 499 і менші 799. Створити алгоритм мовою програмування, який спочатку знаходить більше число та його подвоює, а потім знаходить потроєне менше число, а потім знаходить їхнє середнє арифметичне. А в остаточному результаті виводить остачу від ділення середнього арифметичного на 17.
**************************
Завдання E
Завдання з програмування слідувань та розгалужень
E1. Дано два випадкових числа. Визначити більше з двох чисел за допомогою таких трьох дій.
1. Знайти середнє арифметичне двох чисел.
2. Знайти модуль різниці двох чисел.
3. Додати два попередні результати.
Упорядкувати ці числа за зростання.
E2. Дано два випадкових числа. Визначити менше з двох чисел за допомогою таких дій.
1)Знайти середнє арифметичне двох чисел.
2)Знайти модуль різниці двох чисел.
3)Від середнього арифметичного відняти модуль різниці, тобто, відняти два попередні результати.
Упорядкувати ці числа за спаданням.
E3. Дано три випадкових числа. Визначити більше з таких трьох чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за спаданням.
E4. Дано три випадкових числа. Визначити менше з таких трьох чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за зростання.
E5. Дано чотири випадкових числа. Визначити більше з таких чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за спаданням.
E6 Дано чотири випадкових числа. Визначити менше з таких чисел за допомогою умовних операторів розгалуження. Упорядкувати ці числа за зростанням.
Достатний рівень
Додаткові завдання для самостійного вироблення умінь, навичок компетенцій учнів
Для наступних завдань записати, реалізувати програму мовою програмування та протестувати її на правильність.
Програмування з одновимірними масивами
Завдання А. Одновимірні масиви
А1. Задано одновимірний масив на 10 елементів типу випадкових цілих чисел із числового проміжку (-100;100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на протилежні за знаком.
А2. Задано одновимірний масив на 5 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-150; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на квадрати.
А3. Задано одновимірний масив на 7 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-950; 820). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на вдвічі збільшені.
А4. Задано одновимірний масив на 8 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-9; 8). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.
А5. Задано одновимірний масив на 20 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.
А6. Задано одновимірний масив на 18 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-29; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.
А7. Задано одновимірний масив на 20 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.
А8. Задано одновимірний масив на 12 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-79; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне додатних елементів масиву.
А9. Задано одновимірний масив на 10 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне від´ємних елементів масиву.
А10. Задано одновимірний масив на 10 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість парних від´ємних елементів масиву.
Завдання В. Одновимірні масиви
В1. Задано одновимірний масив на 17 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.
В2. Задано одновимірний масив на 18 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-25; 30). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.
В3. Задано одновимірний масив на 19 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує квадрат різниці найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.
В4. Задано одновимірний масив на 14 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує куб різниці найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.
В5. Задано одновимірний масив на 22 елементи типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-85; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів додатних елементів масиву.
В6. Задано одновимірний масив на 15 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму кубів від´ємних елементів масиву.
В7. Задано одновимірний масив на 6 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; -9). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів для трьох найбільших елементів масиву.
В8. Задано одновимірний масив на 5 елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-195; 0). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму кубів чотирьох найменших елементів масиву.
В9. Задано одновимірний масив на 11 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-135; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох парних найменших елементів масиву.
В10. Задано одновимірний масив на 13 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-415; 620). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох непарних найбільших елементів масиву.
Завдання С. Одновимірні масиви
С1. Задано одновимірний масив на 19 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-295; 300). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює парні елементи(числа) на найбільший елемент масиву та непарні елементи(числа) масиву замінює на найменший елемент масиву.
С2. Задано одновимірний масив на 17 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-285; 280). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи(числа) , що більші 5 і менші 100 на найбільший елемент масиву та елементи(числа) масиву , що більші -100 і менші 10, замінює на найменший елемент масиву.
С3. Задано одновимірний масив на 18 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають парні індекси.
С4. Задано одновимірний масив на 16 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-575; 580). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму від´ємних елементів масиву, що мають непарні індекси.
С5. Задано одновимірний масив на 31 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 3 дають остачу 2.
С6. Задано одновимірний масив на 24 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-695; 680). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму від´ємних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 5 дають остачу 3.
С7. Задано одновимірний масив на 41 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-985; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 4 дають остачу 2.
С8. Задано одновимірний масив на 34 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-275; 180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму від´ємних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 7 дають остачу 6.
С9. Задано одновимірний масив на 50 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1085; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 12 дають остачу 2.
С10. Задано одновимірний масив на 64 елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1275; 1180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму кубів від´ємних елементів масиву, що мають індекси, які при діленні на 9 дають остачу 8.
Високий рівень
Завдання на програмування мовою Pascal або Python
Двовимірні масиви
Завдання А1. Двовимірні масиви(матриці)
А1. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових цілих чисел із числового проміжку (-100;100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на протилежні за знаком.
А2. Задано двовимірний масив розміром 5х4( 5 рядків, чотири стовпці) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-150; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на квадрати.
А3. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-950; 820). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи в заданому масиві на вдвічі збільшені.
А4. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-9; 8). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.
А5. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.
А6. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-29; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість додатних елементів масиву.
А7. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 80). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість від´ємних елементів масиву.
А8. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-79; 89). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне додатних елементів масиву.
А9. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне від´ємних елементів масиву.
А10. Задано двовимірний масив розміром 3х4(три рядки, чотири стовпці) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-65; 60). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує кількість парних від´ємних елементів масиву.
Завдання В1. Двовимірні масиви(матриці)
В1. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 100). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.
В2. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-25; 30). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує середнє арифметичне найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.
В3. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує квадрат різниці найбільшого та найменшого додатних елементів масиву.
В4. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує куб різниці найбільшого та найменшого від´ємних елементів масиву.
В5. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-85; 90). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів додатних елементів масиву.
В6. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; 70). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму кубів від´ємних елементів масиву.
В7. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-95; -9). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів для трьох найбільших елементів масиву.
В8. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових дробових чисел із числового інтервалу (-195; 0). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму кубів чотирьох найменших елементів масиву.
В9. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-135; 120). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох парних найменших елементів масиву.
В10. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-415; 620). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який підраховує суму квадратів трьох непарних найбільших елементів масиву.
Завдання С1. Двовимірні масиви(матриці)
С1. Задано двовимірний масив розміром 5х5(5 рядків, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-295; 300). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює парні елементи(числа) на найбільший елемент масиву та непарні елементи(числа) масиву замінює на найменший елемент масиву.
С2. Задано двовимірний масив розміром 5х5(5 рядків, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-285; 280). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який замінює елементи(числа) , що більші 5 і менші 100 на найбільший елемент масиву та елементи(числа) масиву , що більші -100 і менші 10, замінює на найменший елемент масиву.
С3. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають парні праві або ліві індекси.
С4. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-575; 580). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму від´ємних елементів масиву, що мають непарні праві або ліві індекси.
С5. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-485; 380). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму додатних елементів масиву, що мають праві та ліві індекси, які при діленні на 3 дають остачу 1.
С6. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-695; 680). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму від´ємних елементів масиву, що мають праві та ліві індекси, які при діленні на 5 дають остачу 1.
С7. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-985; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають праві та ліві індекси, які при діленні на 4 дають остачу 2.
С8. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-275; 180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму від´ємних елементів масиву, що мають праві та ліві індекси, які при діленні на 7 дають остачу 4.
С9. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1085; 980). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму квадратів додатних елементів масиву, що мають праві та ліві індекси, які при діленні на 12 дають остачу 2.
С10. Задано двовимірний масив розміром 4х5(4 рядки, 5 стовпців) елементів типу випадкових цілих чисел із числового інтервалу (-1275; 1180). Створити алгоритм мовою програмування Python в середовищі програмування Thonny, який знаходить суму кубів від´ємних елементів масиву, що мають праві та ліві індекси, які при діленні на 9 дають остачу 3.
Немає коментарів:
Дописати коментар