середа, 24 жовтня 2018 р.

Табличний аналіз турніру 4 команд





Табличний аналіз
турнірів чотирьох команд.
Задача для затятих шанувальників  футбольних змагань.
Група C
Очки
Англія
5
США
5
Словенія
1
Алжир
1
Задача 1. Під час проведення чемпіонаті світу з футболу  Вася складав таблиці набраних очок  в груповому турнірі збірними країн світу.  Кожна збірна зустрічалася тільки один раз зі своїм суперником в груповому турнірі. При складанні таблиць трьох групових турнірів  Вася  помилявся тільки в одному рядку кожної таблиці. Відомо, що збірна отримувала тільки 3 очки за виграш, а за нічию –  тільки 1 очко, і за програш – тільки 0 очок.  Спробуйте знайти помилки в таблицях і обґрунтувати свої виправлення.
Група A
Очки
Уругвай
8
Мексика
4
ПАР
4
Франція
1

Група B
Очки
Нідерланди
9
Японія
6
Данія
3
Камерун
1

Розв’язання.  Всього існує 729 варіантів складання таблиць на чотири збірні в одній групі з одним колом ігор. Так як усього у груповому турнірі відбулося  6 ігор, кожна гра могла мати три результати для конкретної збірної – це або виграш(В), або нічия(Н), або програш(Пр). Тому 3*3*3*3*3*3  = 36 = 729 варіантів.   Розглянемо усі дев’ять випадків  можливих результатів виступу однієї команди в груповому турнірі на чотири команди.
Позначення
окремих
функцій
здобутків

Можливі результати трьох ігор команди.
Функція здобутків команди
k(r1;  r2;  r3)r1 + r2 + r3, де  rn ={0;1;3}
Очки або
Область значення
функції
здобутків
k(r1;  r2;  r3)
k1
(Пр; Пр; Пр) =  k(0; 0; 0)
0
k2
k3
k4
(Пр; Пр; Н) =  k(1; 0; 0)
(Пр; Н; Пр;) =  k(0; 1; 0)
; Пр; Пр;) =  k(0; 0; 1)
1
k5
k6
k7
(Пр; Н; Н) =  k(0; 1; 1)
(Н;  Пр; Н) =  k(1; 0; 1)
(Н; Н; Пр;) =  k(1; 1; 0)
2
k8
k9
k10
k11
(Н; Н; Н) =  k(1; 1; 1)
(Пр; Пр; В) =  k(3; 0; 0)
(Пр; В; Пр;) =  k(0; 3; 0)
(В; Пр; Пр;) =  k(0; 0; 3;)
3
k12
k13
k14
(Пр; Н; В) = k(0; 1; 3)
(Н;  Пр; В) = k(1; 0; 3)
(Н; В;  Пр) = k(1; 3; 0;)
4
k15
k16
k17
(Н; Н; В) =  k(3; 1; 1)
(Н; В; Н) =  k(1; 3; 1)
; Н; Н) =  k(1; 1; 3)
5
k18
k19
k20
(Пр; Н; В) = k(0; 3; 3)
(Пр; Н; В) = k(3; 0;  3)
(Пр; Н; В) = k(3; 3; 0;)
6
k21
k22
k23
(Н; В; В) =  k(1; 3; 3)
( В; Н; В) =  k(3; 1;  3)
( В;  В; Н) =  k(3; 3; 1)
7
k24
(В; В; В) =  k(3; 3; 3)
9

Зауваження.  Простір функції здобутків команд злічений, їх кількість дорівнює 24. Функція здобутків команд  k(r1;  r2;  r3) не може дорівняти числу 8.
Позначення
функції втрат
команди
Можливі результати трьох ігор команди.
Функція втрат команди
v(r1;  r2;  r3) = 9 - (r1 + r2 + r3 ) = 9 - k(r1;  r2;  r3)  ,
де  rn ={0;1;3}
значення
функції
здобутків
k(r1;  r2;  r3)
v1
v(r1;  r2;  r3) =  9 - k(0; 0; 0)
9
v2
v(r1;  r2;  r3) = 9 -  k(0; 0; 1)
8
v3
v(r1;  r2;  r3) = 9 -  k(0; 1; 1)
7
v4
v(r1;  r2;  r3) = 9 - k(1; 1; 1)
6
v5
v(r1;  r2;  r3) = 9 - k(0; 1; 3)
5
v6
v(r1;  r2;  r3) = 9 - k(1; 1; 3)
4
v7
v(r1;  r2;  r3) = 9 - k(0; 3; 3)
3
v8
v(r1;  r2;  r3) = 9 - k(1; 3; 3)
2
v9
v(r1;  r2;  r3) = 9 - k(3; 3; 3)
0








Зауваження.  Функція втрат команди  v(r1;  r2;  r3) не може дорівняти числу 1.
Властивість  функція здобутків команди і втрат команди.
Функція здобутків команди і втрат команди  обмежена знизу і зверху:
0 =< v(r1;  r2;  r3) =< 9.
0 =< k(r1;  r2;  r3) =< 9.
Для кількісного аналізу групового турніру  введемо такі статистичні характеристики:
Формула по визначенню набраних суми очок усіх команд у групі: 
С = С1 + С2 + С3 +С4,
де С1 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 1 місце, С2 - остаточна кількість очок команди , що зайняла 2 місце, де С3 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 3 місце, С4 - остаточна кількість очок команди , що зайняла 4 місце.
Функція здобутків турніру С (k1;  k2;  k3;  k4)k1 + k2 + k3 + k4де  kn ={0;1;2; … 6;7;9}
ВЛАСТИВІСТЬ ФУНКЦІЇ ЗДОБУТКІВ ТУРНІРУ ЧОТИРЬОХ КОМАНД В ОДНЕ КОЛО
Якщо грубо оцінювати, то всього існує не більше 27 таблиць турніру чотирьох команд, отже і потужність простору функцій здобутків турніру чотирьох команд не перевищує числа 27. Далі наведені 25 прикладів можливих варіантів остаточних таблиць, сумування йде від найбільшого доданку до найменшого за формулою С(k1;  k2;  k3;  k4) =  k1 + k2 + k3 + k4
С1 = 3+3+3+3 =12;  С2 = 5+3+3+2 =13;  С3 = 7+3+2+2 =14; С4 = 5+5+2+2 =14;
С5 = 5+4+3+2 =14;   С6 = 5+5+3+1 =14; С7 = 6+5+2+2 =15; С8 = 7+4+2+2 =15;
С9 = 9+2+2+2 =15; С10 = 7+4+3+1 =15; С11 = 5+5+4+1 =15; С12 = 5+5+5+0 =15;
С13 = 4+4+4+4 =16;  С14 = 6+5+4+1 =16;  С15 = 7+5+4+0 =16; С16 = 9+4+2+1 =16;
С17 = 7+6+2+1 =16; С18 = 7+4+4+1 =16; С19 = 7+5+3+1 =16; С20 = 7+7+3+0 =17;
С21 = 9+4+3+1 =17; С22 = 6+4+4+3 =17; С23 = 9+6+1+1 =17; С24 = 6+6+4+1 =17;
С25 = 9+6+3+0 =18.
Завдання для самостійної дослідження. Спробуйте поповнити вище наведений перелік іншими не тотожно рівними функціями здобутків.
Звертаємо увагу на таку властивість функції здобутків турніру: якщо С >16, то жодна команда турніру чотирьох не може набрати або 2 очки, або 5 очок.
Звертаємо увагу на таку властивість функції здобутків турніру: якщо С <15, то жодна команда турніру чотирьох не може набрати або 6 очки, або 9 очок.

Звертаємо увагу на властивості функції здобутків турніру. Сума усіх очок С (k1;  k2;  k3;  k4), які можуть набрати по закінченню групового  турніру збірні однієї групи може набувати значень починаючи з 12 очок до 18 очок включно, а саме:  12(усі збірні розійшлися з миром),  13(п’ять  ігор зіграні в нічию),  14(чотири гри зіграні внічию), 15(тільки три гри зіграні внічию), 16(тільки дві гри зіграні внічию), 17(лише одну  гру зіграли внічию),  18(нічиїх не біло зовсім). 
Таким чином, будь-яка функція здобутків турніру обмежена знизу і зверху:
12 =< С (k1;  k2;  k3;  k4) =< 18.
Основна властивість турнірної таблиці 4х4: Більше одної команди-учасниці групового турніру 4 команд не можуть набрати по нуль очок.
Ймовірність команда учасниця турніру набрати нуль очок не перевищує 25%. Ймовірність команди учасниці набрати максимум очок не перевищує 25%.
Доведення. Допустимо, що є дві команди, які отримали по нуль очок. Проте у грі між собою ці команди  не могли одночасно програти. Це протиріччя доводить властивість. 
Формула по визначенню кількості  N нічиїх у групі: 
N = 18 – С, або N º C(mod 12)
де С - сума усіх очок, які можуть набраних по закінченню групового  турніру збірні країн із однієї групи.
Функція нічиїх турніру чотирьох команд
N (k1;  k2;  k3;  k4) = 18 - С (k1;  k2;  k3;  k4) = 18 -  (k1 + k2 + k3 + k4),
де  kn ={0;1;2; … 6;7;9}. Таким чином, функція нічиїх турніру обмежена знизу і зверху:
0 =< N(k1;  k2;  k3;  k4) =< 6.
Формула по визначенню кількості  В виграшів у групі: 
В = С – 12, або  В = 6 – N,
де С - сума усіх очок, які можуть набраних по закінченню групового  турніру збірні країн із однієї групи.
Функція виграшів турніру чотирьох команд
В(k1;  k2;  k3;  k4) = С (k1;  k2;  k3;  k4) – 12 = (k1 + k2 + k3 + k4) - 12,
де  kn ={0;1;2; … 6;7;9}. Таким чином, функція виграшів турніру чотирьох команд обмежена знизу і зверху:
0 =< В(k1;  k2;  k3;  k4) =< 6.

Формула по визначенню кількості  P програшів у групі: 
P = С – 12, або  В = 6 – N,
де С - сума усіх очок, які можуть набраних по закінченню групового  турніру збірні країн із однієї групи.
Отже, P = В, при цьому  існує випадок, коли  P = В = N = 3, адже В + N = 6.
Функція програшів турніру чотирьох команд
Р(k1;  k2;  k3;  k4) = С (k1;  k2;  k3;  k4) – 12 = (k1 + k2 + k3 + k4) - 12,
де  kn ={0;1;2; … 6;7;9}. Таким чином, функція програшів турніру чотирьох команд обмежена знизу і зверху:
0 =< Р(k1;  k2;  k3;  k4) =< 6.
Отже, маємо дві тотожні функції Р(k1;  k2;  k3;  k4)  = В(k1;  k2;  k3;  k4).
Звертаємо увагу на те, що  існують розв’язки  рівнянь з двома невідомими на області визначення функцій виграшу і нічиїх, а саме: 
     В – N = 0;  В – N = 1;  В – N = 2;  В – N = 3; В – N = 4; В – N = 5; В – N = 6.
В – N = 0;  В – N = -1;  В – N = -2;  В – N = -3; В – N = -4; В – N = -5; В – N = -6.
А рівняння
В(k1;  k2;  k3;  k4)   + N(k1;  k2;  k3;  k4)   = 6.
є тотожністю на множині заданих функцій.
Діапазон турнірної таблиці обчислюється за формулою:
D = С1 - С4,
де С1 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 1 місце, С4 - остаточна кількість очок команди , що зайняла останнє 4 місце.
Чим менший діапазон турнірної таблиці, тим рівні за потужністю команди турніру, а якщо діапазон великий, то за потужністю команди-учасники різні.
Функція діапазону турніру чотирьох команд
D(k1;  k2;  k3;  k4) = max {k1;  k2;  k3;  k4} min {k1;  k2;  k3;  k4}
де  kn ={0; 1; 2; … 6; 7; 9}. Таким чином, функція діапазону турніру чотирьох команд обмежена знизу і зверху:
0 =< D (k1;  k2;  k3;  k4) =< 9.
До речі, для обчислення функції максимуму і функції мінімуму можна використати  рекурентні формули:
max {k1;  k2;  k3;  k4} max { max {k1;  k2};  max {k3;  k4}},
де
max{х;  у} = 0,5(/х - у/ + х + у) ;
min{k1;  k2;  k3;  k4} =  min{ min {k1;  k2};  min {k3;  k4}},
де
min{х;  у} = 0,5(х + у - /х - у/).

Довга медіана турнірної таблиці обчислюється за формулою:
M = 0,5(С1+С4),
де С1 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 1 місце, С4 - остаточна кількість очок команди , що зайняла останнє 4 місце.
Функція довгої медіани турнірної турніру чотирьох команд
М(k1;  k2;  k3;  k4) = 0,5(max{k1;  k2;  k3;  k4} + min{k1;  k2;  k3;  k4})
де  kn ={0; 1; 2; … 6; 7; 9}. Таким чином, функція довгої медіани турніру чотирьох команд обмежена знизу і зверху:
2 =< М(k1;  k2;  k3;  k4) =< 5,5.
Коротка медіана турнірної таблиці обчислюється за формулою:
m = 0,5(С2 +С3),
де С2 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 2 місце, С3 - остаточна кількість очок команди , що зайняла 3 місце.
Властивість короткої та довгої медіанами: Якщо різниця М - m відʼємна, то за потужністю команди-середняки є відчутними конкурентами для лідера, якщо різниця М - m нульова, то є команди, що мають рівну потужність,  якщо різниця М - m додатна, то команди-лідери має велику потужність.
Функція короткої медіани турнірної турніру чотирьох команд
m(k1;  k2;  k3;  k4) = 0,5(k1 + k2 + k3 + k4 - max{k1;  k2;  k3;  k4} - min{k1;  k2;  k3;  k4})
де  kn ={0; 1; 2; … 6; 7; 9}. Таким чином, функція короткої медіани турніру чотирьох команд обмежена знизу і зверху:
2 =< m(k1;  k2;  k3;  k4) =< 5.
Cума стрибків турнірної таблиці обчислюється за формулою:
S = (C1-C2) + (C2-C3) + (C3-C4)= C1 - C4,
де С1 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 1 місце, С2 - остаточна кількість очок команди , що зайняла 2 місце, де С3 – остаточна кількість очок команди, що зайняла 3 місце, С4 - остаточна кількість очок команди , що зайняла 4 місце.
Функція cуми стрибків турнірної таблиці
S(k1;  k2;  k3;  k4) = max{k1;  k2;  k3;  k4} - min{k1;  k2;  k3;  k4}
де  kn ={0; 1; 2; … 6; 7; 9}. Таким чином, функція cуми стрибків турніру чотирьох команд обмежена знизу і зверху:
0 =< S(k1;  k2;  k3;  k4) =< 9.
Зауваження. Функція діапазону турніру чотирьох команд  D і функція cуми стрибків турнірної таблиці S це тотожно рівні функції:
S(k1;  k2;  k3;  k4) = D(k1;  k2;  k3;  k4).
Потужність команди Аі (%) в турнірній таблиці 4x4 обчислюється за формулою:
Аі =100%*(Сі)
де Сі – остаточна кількість очок команди, що зайняла і-те місце, С - остаточна сума очок усіх команд-учасників , що зайняла останнє від 1 по 4 місце.
Функція потужності команди в турнірі
А(x) =100%*(x)
де  kn ={0; 1; 2; … 6; 7; 9}. Таким чином, функція потужності команди в турнірі обмежена знизу і зверху:
0% =< А(x) =< 60%.

Властивість потужності команди-лідера у турнірі з чотирьох команд: Потужність команди-лідера в турнірі чотирьох команд повинна бути не менше ніж 25 % , а гарантована кількість набраних очок команди-лідера повинна бути не менше 5 очок. Команда лідер може отримати не більше 60% від загальної суми очок, які розігруюються в турнірі чотирьох команд.

Розглянемо деякі можливі варіанти  різних  результатів групового  турніру за участю 4 команд, тобто виконаємо статистичний аналіз цікавих випадків остаточної турнірної таблиці 4х4 з одним колом ігор:
Випадок 1
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
нічия
нічия
3
А2
нічия

нічия
нічия
3
А3
нічия
нічия

нічия
3
А4
нічия
нічия
нічия

3
Унікальний(єдиний) випадок таблиці , коли С = 12,  N = 6, P = В =0, M = 3, m = 3. S = 0, D = 0.  Рівні за  потужністю усі збірні:
 А1= А2= А3= А4=25%.
всього
12

Випадок 2
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
нічия
виграш  А1
5
А2
нічия

нічия
нічия
3
А3
нічия
нічия

нічия
3
А4
програш  А4
нічия
нічия

2
Унікальний (єдиний) випадок таблиці ,
коли С =13,  N = 5, P = В =1. M = 3,5, m = 3. S = 3, D = 3.
 Є дві рівні за  потужністю збірні:
 А1= 38,46%. А2 = А3= 23,08%. А4=15,38%.
всього
13

Випадок 3
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
виграш  А1
виграш  А1
7
А2
нічия

нічия
нічия
3
А3
програш  А3
нічия

нічия
2
А4
програш  А4
нічия
нічия

2
Не єдиний  випадок таблиці, коли С = 14,  N = 4, P = В =2.
M = 4,5,  m = 0,5. S = 5, D = 5Є рівні за  потужністю збірні:  А1= 50%. А2 = 21,43%. А3= А4=14,29%.
всього
14

Випадок 4
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
нічия
виграш  А1
5
А2
нічия

виграш  А2
нічия
5
А3
нічия
програш  А3

нічия
2
А4
програш  А4
нічия
нічия

2
Не єдиний  випадок таблиці , коли С =14,  N = 4, P = В =2. M = 3,5,  m = 3,5. S = 3, D = 3є рівні за  потужністю збірні: 
А1= А2 = 35,71%, А3= А4=14,29%.
всього
14

Випадок 5
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
нічия
нічия
5
А2
програш  А2

нічия
виграш  А3
4
А4
нічия
нічия

нічия
3
А3
нічия
програш  А2
нічия

2
Не єдиний випадок таблиці, коли С =15,  N = 4, P = В =2. M = 3,5,  
m = 3,5. S = 3, D = 3є різні за  потужністю збірні: 
А1= 35,71%, А2 = 28,57%,  А3= 21,43%, А4=14,29%.
всього
14

Випадок 6
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
нічия
виграш  А1
5
А2
нічия

нічия
виграш  А2
5
А3
нічия
нічия

нічия
3
А4
програш  А4
програш  А4
нічия

1
Не єдиний  випадок таблиці , коли С =14,  N = 4, P = В =2.
M = 3,  m = 4. S = 4, D = 4.  є рівні за  потужністю збірні: 
А1= А2 = 35,71%, А3= 21,43%. А4=7,14%.
всього
14

Випадок 7
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

програш  А1
виграш  А1
виграш  А1
6
А2
виграш  А2

нічия
нічия
5
А3
програш  А3
нічия

нічия
2
А4
програш  А4
нічия
нічия

2
Не єдиний  випадок таблиці, коли С =15,  N = 3, P = В =3. M = 4,  m = 3,5. S = 4, D = 4є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 40%, А2 = 33,33%, А3= 13,33%, А4=13,33%.
всього
15

Випадок 8
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
нічия
7
А2
програш  А3

нічия
виграш  А1
4
А3
програш  А3
нічия

нічия
2
А4
нічия
програш  А3
нічия

2
Не єдиний  випадок таблиці, коли С =15,  N = 3, P = В =3. M = 5,  m = 3. S = 5, D = 5є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 46,67%, А2 = 26,67%, А3= 13,33%, А4=13,33%.
всього
15
Зауваження. Якщо сума усіх очок набраними усіма командами  не перевищує 14, то не існує на груповому турнірі із чотирьох команд за системою чемпіонату світу з футболу, такого учасника який би виграв усі свої матчі, та учасника, який би програв усі свої матчі на цьому турнірі.  Доведення. Допустимо, що така команда існує, тоді кількість усіх нічиїх на турнірі дорівнювала 18 – 14 >= 4,( або 4, або 5, або 6 нічиїх), а ось кількість усіх виграшів 6-4 =<2. ( або 2, або 2, або 0 виграшів),  Отже, протиріччя доводить неможливість такого припущення.
Випадок 9
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
виграш  А1
9
А2
програш  А2

нічия
нічия
2
А3
програш  А3
нічия

нічия
2
А4
програш  А4
нічия
нічия

2
Не єдиний випадок таблиці, коли С =15,  N = 3, P = В =3. M = 5,5,  m = 2. S = 7, D = 7є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 60%, А2 = А3= А4=13,33%.
всього
15

Випадок 10
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
нічия
виграш  А1
7
А2
програш  А2

нічия
виграш  А2
4
А4
нічия
нічия

нічия
3
А3
програш  А4
програш  А4
нічия

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =15,  N = 3, P = В =3. M = 4,  
m = 3,5. S = 6, D = 6є різні за  потужністю збірні: 
А1= 46,67%, А2 = 26,67%,  А3= 20%, А4=6,67%.
всього
15

Випадок 11
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
виграш  А1
нічия
5
А2
нічия

нічия
виграш  А2
5
А3
програш  А3
нічия

виграш  А3
4
А4
нічия
програш  А4
програш  А4

1
Не єдиний  випадок таблиці, коли С =15,  N = 3, P = В =3. M = 3,  m = 4,5. S = 4, D = 4є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 33,33%, А2 = 33,33%, А3= 26,67%, А4=6,67%.
всього
15


Випадок 12
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
нічия
виграш  А1
5
А2
нічия

нічия
виграш  А2
5
А4
нічия
нічия

виграш  А3
5
А3
програш  А4
програш  А4
програш  А4

0
Не єдиний випадок таблиці, коли С =15,  N = 3, P = В =3. M = 2,5,  
m = 0. S = 5, D = 5є рівні за  потужністю збірні: 
А1= А2 = А3= 33,33%, А4=0%.
всього
15

Випадок 13
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
програш  А1
нічия
4
А2
програш  А2

нічия
виграш  А2
4
А4
виграш  А3
нічия

програшА3
4
А3
нічия
програш  А4
виграш  А4

4
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 4,  
m = 4. S = 0, D = 0. усі рівні за  потужністю збірні: 
А1= А2 = А3= А4=25%.
всього
16
Зауваження. Існує всього два випадки, коли  усі учасники на груповому турнірі із чотирьох команд за системою чемпіонату світу з футболу набирають однакову кількість очок(випадок 1: по 3 очки; випадок 2: по 4 очки).
Випадок 14
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

програш  А1
виграш  А1
виграш  А1
6
А2
виграш  А1

нічия
нічия
5
А4
програш  А3
нічия

виграш  А3
4
А3
програш  А4
нічия
програш  А4

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 3,5,  
m = 4,5. S = 5, D = 5,  є різні за  потужністю збірні: 
А1= 37,5%, А2 = 31,25%, А3= 25%,  А4=6,25%
всього
16

Випадок 25
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
виграш  А1
виграш  А1
7
А2
нічия

виграш  А2
нічия
5
А4
програшА3
програшА3

виграш  А3
3
А3
програшА4
нічия
програшА4

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 4,  
m = 4. S = 0, D = 0. усі рівні за  потужністю збірні: 
А1 = 43,75%, А2 =  31,25%, А3 = 18,75, А4 = 6,25%.
всього
16


Випадок 15
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
виграш  А1
виграш  А1
7
А2
нічия

нічия
виграш  А2
5
А4
програш  А3
нічия

виграш  А3
4
А3
програш  А4
програш  А4
програш  А4

0
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 3,5,  
m = 4,5. S = 7, D = 7є різні за  потужністю збірні: 
А1= 37,5%, А2 = 31,25%, А3= 25%,  А4=0%
всього
16

Випадок 16
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
виграш  А1
9
А2
програш  А2

нічия
виграш  А2
4
А4
програш  А3
нічия

нічия
2
А3
програш  А4
програш  А4
нічия

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 5,  
m = 3. S = 8, D = 8є різні за  потужністю збірні: 
А1= 56,25%, А2 = 25%, А3=12,5%,  А4=6,25%
всього
16

Випадок 17
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
нічия
виграш  А1
7
А2
програш  А2

виграш  А2
виграш  А2
6
А4
нічия
програш  А3

нічия
2
А3
програш  А4
програш  А4
нічия

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 4,  
m = 4. S = 6, D = 6є різні за  потужністю збірні: 
А1= 43,75%, А2 = 37,5%, А3=12,5%,  А4=6,25%
всього
16

Випадок 18
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
нічия
7
А2
програш  А2

виграш  А2
виграш  А2
4
А4
виграш  А3
програш  А3

нічия
4
А3
нічия
програш  А4
нічия

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =16,  N = 2, P = В =4. M = 3,5
m =4. S = 6, D = 6є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 43,75%, А2 = 25%,  А3=25%,  А4=6,25%.
всього
16

Випадок 19
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

нічия
виграш  А1
виграш  А1
7
А2
нічия

виграш  А2
виграш  А2
7
А4
програш  А3
програш  А3

виграш  А3
3
А3
програш  А4
програш  А4
програш  А4

0
Не єдиний випадок таблиці, коли С =17,  N = 1, P = В =5. M = 3,5,  
m = 5. S = 7, D = 7є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 41,18%, А2 = 41,18%,  А3=17,65%,  А4=0%
всього
17

Випадок 20
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
виграш  А1
9
А2
програш  А2

виграш  А2
нічия
4
А4
програш  А3
програш  А3

виграш  А3
3
А3
програш  А4
нічия
програш  А4

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =17,  N = 1, P = В =5. M = 5,  
m =3,5. S = 8, D = 8є різні за  потужністю збірні: 
А1= 52,94%, А2 = 23,53%,  А3=17,65%,  А4=5,88%.
всього
17

Випадок 21
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
програш  А1
6
А2
програш  А2

нічия
виграш  А2
4
А4
програш  А3
нічия

виграш  А3
4
А3
виграш  А4
програш  А4
програш  А4

3
Не єдиний випадок таблиці, коли С =17,  N = 1, P = В =5. M = 4,5,  
m =4. S = 3, D = 3є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 35,29%, А2 = 23,53%,  А3=23,53%.%,  А4=17,65%.
всього
17

Випадок 22
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
виграш  А1
9
А2
програш  А2

виграш  А2
виграш  А2
6
А4
програш  А3
програш  А3

нічия
1
А3
програш  А4
програш  А4
нічия

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =17,  N = 1, P = В =5. M = 5,  
m =3,5. S = 8, D = 8є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 52,94%, А2 = 35,29%,  А3=5,88%.%,  А4=5,88%.
всього
17

Випадок 23
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
програш  А1
виграш  А1
6
А2
програш  А2

виграш  А2
виграш  А2
6
А4
виграш  А3
програш  А3

нічия
4
А3
програш  А4
програш  А4
нічия

1
Не єдиний випадок таблиці, коли С =17,  N = 1, P = В =5. M = 3,5
m =5. S = 5, D = 5є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 35,29%, А2 = 35,29%,  А3=23,53%,  А4=5,88%.
всього
17

Випадок 24
А1
А2
А3
А4
Очки
А1

виграш  А1
виграш  А1
виграш  А1
9
А2
програш  А2

виграш  А2
виграш  А2
6
А4
програш  А3
програш  А3

виграш  А3
3
А3
програш  А4
програш  А4
програш  А4

0
Це єдиний випадок таблиці, коли С =18,  N = 0, P = В =6. M = 4,5,  
m =4,5. S = 9, D = 8є рівні за  потужністю збірні: 
А1= 50%, А2 = 33,33%,  А3=16,67%.%,  А4=0%.
всього
18





Обробка, аналіз статистичних даних




Практична робота

Обробка, аналіз статистичних даних 
засобами табличного процесора MS Excel

Завдання 1. (2 бали). Сформувати таблицю балів  учениці  з точних предметів  згідно даного зразка.


Завдання 2. (2 бали). У таблиці виділити два ряди оцінок з алгебри та геометрії і побудувати точкову діаграму.  Сформатувати лінію тренду для цих двох величин( Чому такий висновок: оцінки з геометрії слабо  залежать від оцінок з алгебри?). Застосувати лінійне прогнозування до цих даних.
Завдання 3. (2 бали). Виділити три ряди оцінок з  геометрії, з фізики,  з інформатики і побудувати бульбашкову діаграму. Сформатувати заголовок діаграми та лінію трендів. Застосувати лінійне прогнозування до цих даних. Самостійно зробити висновки після аналізу діаграми.
Завдання 4. (2 бали).  Виділити два ряди оцінок з геометрії та фізики  і побудувати точкову діаграму. Сформатувати лінію тренду для цих двох величин(Чи правильний висновок: оцінки з фізики майже лінійно залежать від оцінок  з геометрії?). Застосувати лінійне прогнозування до цих даних.
Завдання 5. (2 бали).  Виділити два ряди оцінок з алгебри та фізики  і побудувати точкову діаграму. Сформатувати лінію тренду для цих двох величин(Чи правильний висновок: оцінки з фізики майже лінійно залежать від оцінок  з алгебри?). Застосувати лінійне прогнозування до цих даних.

Завдання 6. (2 бали).  Виділити два ряди оцінок з алгебри  та з  нформатики і побудувати точкову діаграму. Сформатувати лінію тренду для цих двох величин(Чи правильний висновок: оцінки з фізики лінійно залежать від оцінок  з геометрії?). Застосувати лінійне прогнозування до цих даних.

пʼятниця, 31 серпня 2018 р.

ІНТЕРНЕТ РЕЧІ. Smart-технології

ІНТЕРНЕТ РЕЧІ. Smart-технології


Практична робота  «ІНТЕРНЕТ РЕЧІ. Smart-технології»
Завдання. Самостійно створити презентацію згідно сценарію.
Результат пошуку зображень за запитом "новинки розумних речей"


СЦЕНАРІЙ УЧНІВСЬКОЇ  ПРЕЗЕНТАЦІЇ  «РОСЛИННИЙ СВІТ»

Слайд 1. Заголовок(розмір: 44 пт): Що таке Інтернет речі?Підзаголовок(розмір: 32) пт): П.І.Б учня, котрий створює презентацію, клас, дата створення. Ілюстрації: анімовані фото зразків Інтернет речей. Анімація для переходу на другий слайд.
Слайд 2. Заголовок: Яке означення Інтернет речей  ТА яка ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ? Текст(розмір: 22 пт): Означення технології Інтернет речей та їх класифікацію. Ілюстрації: схема класифікацій Інтернет речей(без анімації). Анімація для переходу на третій слайд.
Слайд 3. Заголовок: Які вибудовують технології для об’єднання речей в мережу персональних Інтернет речей(ІР)? Текст: принципи побудови  персональної ІР за схемою: сенсори-дані-мережа-послуги. Ілюстрації: анімація у вигляді швидкої зміни декількох ілюстрацій, на яких є схема технологій Інтернет речей. Анімаціядля переходу на четвертий слайд.
Слайд 4. Заголовок: Smart-технології: Яке наповнення розумного будинку? Текст: Характеристики  та наповнення розумного будинку. Ілюстрації: послідовна швидка зміна трьох різних пультів або трьох дисплеїв розумного будинку(це декілька послідовних анімацій на цьому слайді). Анімація для переходу на п’ятий слайд.
Слайд 5. Заголовок: Smart-технології: Які основні функції (дії та процеси) розумного будинку? Текст: Список основних функцій розумного будинку. Ілюстрації: послідовна швидка зміна трьох різних станів освітлення в одній із кімнат розумного будинку(це декілька послідовних анімацій фото кімнати з використанням художніх ефектів). Анімація для переходу на 6 слайд.
Слайд 6. Заголовок: Smart-технології: Які основні складові інтелекту розумного будинку? Текст: Призначення складових елементів інтелекту розумного будинку. Ілюстрації: швидке мигтіння лампочки сигналізації швидка в кімнаті розумного будинку(це декілька послідовних анімацій на цьому слайді з використанням художніх ефектів). Анімація для переходу на 7 слайд.
Слайд 7. Заголовок: Smart-технології: За що відповідають чіпи-контролери розумного будинку? Текст: Зміст  різних видів контролю в розумному будинку. Ілюстрації: швидке мигтіння лампочки з написом «Вимкніть газ!» тобто робота сигналізації в кімнаті розумного будинку(це декілька послідовних анімаційних ефектів). Анімація для переходу на 8 слайд.
Слайд 8. Заголовок(з анімацією):  Smart-технології. Яке програмне наповнення розумного годинника? Текст:  Перелік програмних додатків та вартість різних моделей Smart-годинників?Ілюстрації: анімоване фото Smart-годинника, на якому змінюється показання пульсу користувача: від 75 до 83 ударів за хвилину.Анімація для переходу на 9 слайд.
Слайд 9. Заголовок(з анімацією):  Smart-технології. Які функції розумного годинника? Текст: Перелік основних функцій Smart-годинників. Ілюстрації: анімоване фото швидке мигтіння екрануSmart-годинника. Анімація для переходу на 10 слайд.
Слайд 10. Заголовок(з анімацією):  Smart-технології. Які функції розумного  електрочайника? Текст: Основні характеристики та вартість Smart-чайників. Ілюстрації: фото Smart-чайників.Анімація для переходу на 11 слайд.
Слайд 11. Заголовок: Smart-технології. Які функції розумного холодильника? Текст: Перелік основних функцій Smart-холодильників. Ілюстрації: фото Smart-холодильників з анімацією зміни декількох цифр (вказують температуру) на дверцях Smart-холодильника. Анімація для переходу на 12 слайд.
Слайд 12. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Які функції розумного телевізора? Текст: Перелік основних функцій та вартістьSmart-телевізорів. Ілюстрації: фото з  анімацією зміни декількох кольорів на екрані  Smart-телевізора. Анімація для переходу на 13 слайд.
Слайд 13. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Які основні функції розумного  автомобіля? Текст: Перелік основних функцій та вартість різних моделей Smart-автомобілів. Ілюстрації: фотоSmart-автомобілів з анімацією руху  авто на слайді. Анімація для переходу на 14 слайд.
Результат пошуку зображень за запитом "новинки розумних речей"
Слайд 14. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Які основні функції розумної дошки. Текст: Основні характеристики та вартістьSmart-дошок. Ілюстрації: фото Smart-дошки з анімацією обертання їх на слайді. Анімація для переходу на 15 слайд.
Слайд 15. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Яке начиння має бути в розумній класній кімнаті? Текст: Перелік основного начиння  Smart-класу. Ілюстрації: фото Smart-класу з анімацією обертання смарт-парти. Анімація для переходу на 16 слайд.
Слайд 16. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Розумні кросовки. Текст: Основні характеристики та вартість Smart-кросовок. Ілюстрації: фото Smart-кросовок з анімацією обертання їх на слайді. Анімація для переходу на 17 слайд.
Слайд 17. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Яке начиння має бути в розумній шкільній їдальні? Текст: Перелік основного начиння  Smart-столової. Ілюстрації: фото Smart-столової з анімацією обертання смарт-буфету. Анімація для переходу на тринадцятий слайд.
Слайд 18. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Яке начиння має бути в розумній спортивній залі? Текст: Перелік основного начиння та їх функцій  Smart-спортзалу. Ілюстрації: фото Smart-спортзалу з анімацією. Анімація для переходу на 19 слайд.
Слайд 19. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Яке начиння має бути в розумній підлозі у спортивній залі? Текст: Перелік основного начиння та їх функцій  розумної підлоги  Smart-спортзалу. Ілюстрації: фото Smart-підлоги з анімацією. Анімаціядля переходу на 20 слайд.
Слайд 20. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Як створити персональну мережу розумних речей? Текст: Перелік персональнихSmart-речей, що під’єднані в WI-FI-мережу смартфона. Ілюстрації:фото Smart-речей з анімацією появи та зникнення їх на слайді. Анімація для переходу на 21 слайд.
Слайд 21. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Які компанії створюють розумних  роботів? Текст: Перелік  компаній, що створюють роботів. Ілюстрації: фото Smart-робота з анімацією обертання їх на слайді. Анімація для переходу на 22 слайд.
Слайд 22. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Які компанії створюють розумних  роботів? Текст: Перелік  компаній, що створюють роботів. Ілюстрації: фото Smart-робота з анімацією обертання їх на слайді. Анімація для переходу на 23 слайд.

Слайд 23. Заголовок(з анімацією): Smart-технології. Що треба зробити з подарованим вам роботом, щоб  він був у ваших персональних Інтернет речах? Текст: Перелік  дій, що створюють Інтернет речі? Ілюстрації: фото Smart-робота з анімацією   на слайді. Анімація для переходу на 24 слайд.
Слайд 24. Заголовок:  Як можна використовувати Інтернет речей для навчання? Текст: Повідомлення  про можливості Інтернет речей. Ілюстрації: фото   мережі Інтернет речей. Слайд 25.Заголовок: Смартфон – як складова Інтернет речейТекст:Повідомлення про смартфони. Ілюстрації: схема персональної мережі Інтернет речей.
Слайд 26. Заголовок: Дякую за увагу! Текст: Перелік  джерел інформації. Ілюстрації: фото  авторів презентації.

середа, 4 липня 2018 р.

Генератор магічних квадратів мовою програмування Python


Практична робота 6. 
Генератор магічних квадратів мовою програмування Python

Завдання 1. Створити та реалізувати алгоритм, що використовує вбудовані функції  для генерування послідовність девяти  цілих чисел, які утворюють магічний квадрат 3х3 на сумах без використання генератора  випадкових чисел

print '** Генерування 1-ої послідовності чисел(арифметичної прогресії)**'
k=list(range(5, 54, 6))
print '{K}=',k
print '***Властивості арифметичної прогресії {K}****'
print 'Члени послідовності при діленні на', k[2]-k[1],' на дають остачу', k[1]
print 'summa {K}=', sum(k)
print 'min{K}=', min(k), 'max{K}=',max(k)
print 'Кількість членів прогресії K:', len(k)
print 'Послідовність чисел  {K} зростає з постійним кроком:', k[2]-k[1]
print 'Магічний квадрат 3x3 на сумах із чисел послідовності {N} з магічною сумою:', sum(k)//3
print k[1], k[6], k[5]
print k[8], k[4], k[0]
print k[3], k[2], k[7]
print 'Магічний квадрат 3x3 на добутках із показників послідовності {N} з магічним добутком:' 
print 2**k[1], 2**k[6], 2**k[5]
print 2**k[8], 2**k[4], 2**k[0]
print 2**k[3], 2**k[2], 2**k[7]

Завдання 2. Створити та реалізувати алгоритм, що використовує вбудовані функції  

print '** Генерування  2-ої послідовності чисел(арифметичної прогресії)**'
m=list(range(-100, 1926, 225))
print '***Властивості арифметичної прогресії {M}****'
print '{M}=',m
print 'Члени послідовності при діленні на', m[2]-m[1],' на дають остачу', m[1]
print 'Summa {M}=', sum(m)
print 'min{M}=', min(m), 'max{M}=', max(m)
print 'Кількість членів прогресії M:', len(m)
print 'Послідовність чисел  {M} з зростає з постійним кроком:', m[2]-m[1]
print 'Магічний квадрат 3x3 на сумах із чисел послідовності {N} з магічною сумою:', sum(m)//3
print m[1], m[6], m[5]
print m[8], m[4], m[0]
print m[3], m[2], m[7]
print 'Магічний квадрат 3x3 на добутках із показників послідовності {N} з магічним добутком:' 
print 2**m[1], 2**m[6], 2**m[5]
print 2**m[8], 2**m[4], 2**m[0]
print 2**m[3], 2**m[2], 2**m[7]

Завдання 3. Створити та реалізувати алгоритм, що використовує вбудовані функції  

print '** Генерування 3-ої послідовності чисел(арифметичної прогресії)**'
n=list(range(100,  -61, -20))
print '{N}=', n
print '***Властивості арифметичної прогресії {}****'
print 'Члени послідовності при діленні на', n[2]-n[1],' на дають остачу', n[1]
print 'summa {N}=', sum(n)
print 'min{N}=', min(n),'max{N}=', max(m)
print 'Кількість членів прогресії N:', len(n)
print 'Послідовність чисел  {N} спадає з постійним кроком:',  n[2]-n[1]
print 'Магічний квадрат на сумах із чисел послідовності {N} з магічною сумою:', sum(n)//3
print n[1], n[6], n[5]
print n[8], n[4], n[0]
print n[3], n[2], n[7]
print 'Магічний квадрат на добутках із чисел послідовності {N} з магічним добутком:' 
print 2**n[1], 2**n[6], 2**n[5]
print 2**n[8], 2**n[4], 2**n[0]
print 2**n[3], 2**n[2], 2**n[7]